Nápad sestavit vlastní formuli a přihlásit ji do prestižní soutěže vznikl v hlavě Adama Tryzny. „Neměl jsem o Vánocích co dělat a vzpomněl si na reportáž z dětství o soutěži rychlých vozů. Zjistil jsem, že ještě existuje a tím vše začalo,“ tvrdí sedmnáctiletý student oboru slaboproud.

Stáhnul si z webu soutěžní podmínky a technické regulace pro vozy. Aniž by chtěl hned zkraje závodit, začal si ve speciálním počítačovém softwaru auto modelovat. Teprve časem se rozhodl, že účast v soutěži může být dobrá zkušenost. Rozpracovaný vůz ukázal třem spolužákům a společně vytvořili jádro týmu H59 Racing Team.

„V tu chvíli se práce na autě stala jen špičkou ledovce. Museli jsme totiž založit tým, zvládnout jeho organizaci, sehnat sponzory, starat se o marketing, prostě jsme museli dělat vše, jako by dělal v reálu skutečná závodní stáj v motosportu,“ říká osmnáctiletý Adam Tryzna.

Otestovali i na profesionální dráze

Současně ale dokázal s kamarády i vylepšovat soutěžní monopost. Otestovali ho dokonce na půjčené profesionální dráze. Hlavní částí auta je šasi, které je vyrobeno pomocí technologie CNC ze speciálního materiálu zvaného E-bazel (syntetické dřevo, které vypadá jako polystyren, je lehké, ale pevné). „Při modelování jsme namalovali 267 náčrtů a vytvořili 193 vysunutí. Další části jako nos, křídla a kola jsou vyrobena technologií 3D tisku,“ upozorňuje Adam Tryzna.

Důležitý byl při vývoji 20 centimetrů dlouhé, 8 centimetrů široké a jen 58 gramů vážící formule virtuální aerodynamický tunel. Umožnil mladíkům analyzovat data a doladit všechna aerodynamická řešení.

Auta jsou poháněná motorem na stlačený vzduch, oxidem uhličitým z osmigramové „šlehačkové“ bombičky. Při závodě dosahují na dvacet metrů dlouhé dráze rychlosti až 70 kilometrů v hodině. Tým může získat zhruba polovinu bodů za čas dosažený na dráze. Měří se reakce na startu a celkový čas formule. Další body si můžou Trutnovští připsat za fungování týmu a jeho propagaci.„Jako nováček soutěže máme za cíl splnit všechny body soutěže a nasbírat zkušenosti pro příští rok,“ uvádí Adam Tryzna.

S týmovými kolegy Ondřejem Horákem, Petrem Šimůnkem a Janem Plačkem netuší, jak silná bude konkurence. Ví jen to, že z Královéhradeckého kraje jsou jediní, kteří se s formulí na finále dostali. „Přímo na autě jsme udělali asi 150 hodin práce. Pak máme za sebou stovky dalších hodin s propagací a dalšími věcmi ohledně týmu. Někdy mi to přišlo, že jsem pořád seděl u počítače a chystal prezentace,“ dodává s úsměvem Adam Tryzna.

Závod se jede o víkendu v Národním technickém muzeu v Praze.