Bronzovou nádobu se 3,5 litry zvláštní nažloutlé kapaliny objevili čínští archeologové již minulý rok při vykopávkách v čínském Luo-jangu. Tekutina připomínala silné rýžové víno, které bylo běžnou součástí mnohým církevních obřadů starověké Číny.

Laboratorní analýzy však prokázaly, že jejich původní domněnka byla mylná. Tekutina, která byla v bronzové nádobě uschována více než 2000 let, totiž obsahovala dusičnan draselný a alunit – tedy látky, které se ve víně běžně nevyskytují. Ve starověkých taoistických textech jsou však označovány za základní přísady takzvaného „elixíru nesmrtelnosti“. Podle čínských legend měla tato tekutina poskytnout nesmrtelnost tomu, kdo ji vypil.

Mytický elixír nesmrtelnosti

„Je to poprvé, co byl v Číně objeven mytický elixír nesmrtelnosti,“ citovala agentura Sin-chua vedoucího Ústavu archeologie v čínském Luo-jangu Š‘ Ťia-čena. „Nález tekutiny má nesmírný význam pro studium starověké Číny a evoluce čínské společnosti,“ dodal vědec.

Elixíry nesmrtelnosti byly velmi populární za vlády dynastie Západní Chan (202 př. n. l. až 9. stol. n. l.), kvůli obsahu jedovatých látek však často měly přesně opačný účinek, upozornil britský server Metro. Podle archeologů nelze s jistotou říct, zda se někdo napil i z nápoje nalezeném ve hrobce v Luo-jangu, nebo zde byla tekutina ponechána pro „potřeby“ zemřelého.

Jisté není ani to, kdo byl v hrobce o rozloze přibližně 210 metrů čtverečních pohřben. Kromě nádoby s nápojem však byly v sarkofágu objeveny i malované hliněné nádoby, lampa v podobě divoké husy a výrobky z nefritu, které jsou považovány za typické pohřební předměty pro zástupce vysoké šlechty