Téměř nepřístupné oblasti severozápadní Kanady možná dosud ukrývaly důkaz o životě vůbec prvních živočichů na Zemi. Jedná se o mořské houby, jednoduché vodní živočichy, kteří jsou odborně nazýváni houbovci. Podle kanadské geoložky Elizabeth Turnerové, která se do oblasti vypravila a fosílie získala, žili první živočichové, kteří obývali naši planetu, před 890 miliony let. „Pokud je nalezená mikrostruktura skutečně tkání mořských hub, šlo by o vůbec nejstarší fosilie živočichů a zároveň první fyzický důkaz, že se živí tvorové se objevila ještě před „velkou okysličovací událostí‘,“ uvedla Turnerová.

Všechny dosud nalezené zkameněliny houbovců jsou o 350 milionů let mladší. Pocházejí tak z doby, kdy již bylo v oceánu dostatečné množství kyslíku. Až doposud přitom vědci předpokládali, že do okamžiku, kdy nastalo prudké zvýšení množství kyslíku v atmosféře, na Zemi existovaly pouze jednoduché formy živých organismů. Nemohlo ale jít o živočichy v pravém slova smyslu. „Mořské houby se ovšem od ostatních živočichů liší. V porovnání s moderními podmínkami jim stačí relativně nízká koncentrace kyslíku,“ objasnila Turnerová svůj objev.

Na severozápadě Kanady objevila vědkyně v oblastech, které jsou přístupné pouze vrtulníkem a které byly v pravěku zatopené vodou, trubicovité útvary. Ty se svou strukturou podobaly například mycím houbám (Spongia officinalis). „Starodávné houby podle Turnerové žily ve stinných zákoutích a pod velkými útesy,“ zmiňuje CNN. Objevení tvorové byli současně velmi drobní.

Objev zkamenělin může zcela přepsat dějiny biologie. Část vědeckého světa je ale zatím k výsledkům skeptická. Na stranu výzkumu Elizabeth Turnerové se postavil například profesor geobiologického oddělení Univerzity v Goettingenu Joachim Reitner, který její článek před zveřejněním recenzoval. „Trubicovitá struktura je velmi charakteristická a nejsou známé srovnatelné struktury,“ poznamenal Reitner.