Prehistorický tvor patří k odnoži býložravých suchozemských čtyřnožců. „Je to něco jako bratranec těch živočichů, ze kterých se později vyvinuli dnešní plazi, savci i ptáci,“ vysvětluje Jackson Ryan z technologického portálu Cnet. Vědcům tak může pomoci pochopit, jak probíhal přechod živočichů z vody na souš a jak došlo k vývoji takového množství rozličných druhů, jaké můžeme vidět dnes.

Tým odborníků z různých oborů pod vedením evolučního biologa Johna Nyakatury z Humboldtovy univerzity v Berlíně při svém výzkumu pracoval s fosílií, kterou archeologové vykopali v německém lomu Bromacker, zhruba 50 kilometrů jihozápadně od Erfurtu. K vytvoření počítačové simulace tvora, který mohl dosahovat délky až pěti metrů, pak použili zkamenělé otisky stop.

Robotický obojživelník

Právě využití počítačových simulací bylo pro pochopení rytmu, jakým se zvíře pohybovalo. K vytvoření prvních teorií vědci využili moderní živočichy, kteří mají k Orobates pabsti nejblíže. Za pomoci rentgenového záření nasnímali, jak se při pohybu chová kostra kajmanů, leguánů nebo scinků a vytvořili realistické animace.

Inženýři poté vytvořili za pomoci „kostí“ vytištěných na 3D tiskárně a 28 samostatných motorů 1,2 metru dlouhého robota, který dokáže virtuální projekci převést v realitu. Přístroj nazvaný OroBOT tak v sobě znovu oživil prehistorického obojživelníka.

„Získané údaje naznačují, že se tvor dokázal pohybovat daleko pokročilejším způsobem, než se u prvních čtyřnožců předpokládalo,“ uvádí ve studii, zveřejněné v magazínu Nature, Nyakatura. Orobates totiž nevláčel své tělo po zemi, ale držel ho ve vzduchu podobně, jako současní kajmani či leguáni. Tento druh pohybu se tak s největší pravděpodobností vyvinu mnohem dříve, než vědci doposud mysleli.

Jedinečný přínos však nepředstavují pouze získané poznatky, ale i samotný robotický exemplář, který umožňuje upravovat chůzi tvora za pomoci celé řady nastavení. To vědcům poskytuje jedinečnou pomůcku, která podle Nyakatury umožňuje „přehodnotit náš přístup za pomoci nových dat, předpokladů či metod“.