Ve spolupráci s vědci z Vysokého učení technického v Brně a za podpory Technologické agentury České republiky proto vyvíjí speciální vozítko, které bude schopné překážky ve městě mapovat. „Senzory vozítka jsou schopné detekovat obrubníky vyšší než deset centimetrů, schody, sklon chodníku nebo zvukově značené semafory,“ řekla projektová manažerka společnosti CEDA Hana Křepelková.

Petr Hutla, vrchní ředitel a člen představenstva ČSOB.
Petr Hutla: Pomáháme lidem, aby přispívali na dobré věci a měnili své okolí

Podle výzkumníků z brněnské univerzity toho vozítko dokáže ještě víc. „Námi vyvíjená elektrická tříkolka dokáže změřit šířku chodníku a dokonce i zjistit kvalitu povrchu pomocí laserového senzoru,“ doplnil Tomáš Götthans z VUT.

Vědci zatím mají prototyp, který ještě nemá všechny požadované funkce. „Na začátku srpna plánujeme první test, po němž chceme doladit požadované funkce s pomocí nasbíraných dat,“ vysvětlil Götthans.

Po celé zemi

Vývojáři chtějí mapami pokrýt města v celé České republice. „Nebudeme mapovat všechny ulice. Máme zpracovanou metodiku, podle které vybíráme oblasti a trasy, které jsou pro handicapované nejdůležitější. Například sociální a zdravotní zařízení nebo zastávky. Výběr míst se snažíme konzultovat s vedením měst,“ vysvětlila Křepelková.

Komunikátor na pobočce pošty v pražských Kobylisích
Na poštách bude lépe slyšet. Komunikátory pomohou nedoslýchavým i seniorům

Se zástupci brněnského magistrátu už vývojáři společnosti CEDA jednali a poskytli jim i návrhy území pro mapování. „Se společností CEDA spolupracují úředníci odboru, kteří s ní probírali možnosti související s trasami pro handicapované,“ potvrdila za magistrát Radka Loukotová.

Úředníci magistrátu se snaží odstraňovat bariéry pro handicapované. Loni investovali deset milionů do provedení bezbariérových úprav.

LADISLAV ZOUHAR

Marek Moflár
Když handicap nevadí. Nevidomý Marek Moflár dělá vše jako ostatní