Ve spolupráci s vědci z Vysokého učení technického v Brně a za podpory Technologické agentury České republiky proto vyvíjí speciální vozítko, které bude schopné překážky ve městě mapovat. „Senzory vozítka jsou schopné detekovat obrubníky vyšší než deset centimetrů, schody, sklon chodníku nebo zvukově značené semafory,“ řekla projektová manažerka společnosti CEDA Hana Křepelková.

Podle výzkumníků z brněnské univerzity toho vozítko dokáže ještě víc. „Námi vyvíjená elektrická tříkolka dokáže změřit šířku chodníku a dokonce i zjistit kvalitu povrchu pomocí laserového senzoru,“ doplnil Tomáš Götthans z VUT.
Vědci zatím mají prototyp, který ještě nemá všechny požadované funkce. „Na začátku srpna plánujeme první test, po němž chceme doladit požadované funkce s pomocí nasbíraných dat,“ vysvětlil Götthans.
Po celé zemi
Vývojáři chtějí mapami pokrýt města v celé České republice. „Nebudeme mapovat všechny ulice. Máme zpracovanou metodiku, podle které vybíráme oblasti a trasy, které jsou pro handicapované nejdůležitější. Například sociální a zdravotní zařízení nebo zastávky. Výběr míst se snažíme konzultovat s vedením měst,“ vysvětlila Křepelková.

Se zástupci brněnského magistrátu už vývojáři společnosti CEDA jednali a poskytli jim i návrhy území pro mapování. „Se společností CEDA spolupracují úředníci odboru, kteří s ní probírali možnosti související s trasami pro handicapované,“ potvrdila za magistrát Radka Loukotová.
Úředníci magistrátu se snaží odstraňovat bariéry pro handicapované. Loni investovali deset milionů do provedení bezbariérových úprav.
LADISLAV ZOUHAR
