Vlny veder. To je pro lidstvo jeden z největších strašáků ohledně budoucích klimatických změn. Jak ale vědci upozorňují, pro lidi nejnebezpečnější situace nastává ve chvíli, kdy se extrémně vysoké teploty zkombinují s vysokou vlhkostí vzduchu. Takové počasí pak může zabíjet. Podle nejnovějšího výzkumu dokonce mnohem snadněji, než se dosud myslelo.

Následky ničivé tsunami po výbuchu soky u souostroví Tonga.
Dokážou zvířata poznat blížící se katastrofu? V minulosti tomu tak již bylo

„Podle nové studie se lidské tělo nedokáže vypořádat s kombinací horka a vysoké vlhkosti tak, jak dosud předpovídala teorie. Studie, která hodnotila následky vlhkého horka na organismus mladých lidí, zjistila, že když je vlhkost vzduchu na takzvaném absolutním maximu, hranice teploty vzduchu, do které dokáže tělo celou situaci ustát, je pouze 31 stupňů Celsia," upozorňuje web Science Alert.

Výsledky bádání vědecký tým zveřejnil v odborném magazínu Journal of Applied Physiology. „Studie ukázala, že hranice teploty vzduchu je o celé čtyři stupně nižší, než předpokládaly dosavadní teorie. Pro starší lidi navíc může nastat kritický bod za ještě menší teploty," konstatuje web Science Alert.

Vražedné vlhko

Tou hlavní "ingrediencí", při které je horko nebezpečnější, je přitom právě vlhkost vzduchu. „Pokud je na minimu a vzduch je suchý, dokáže lidské tělo přežít i teploty kolem padesáti stupňů Celsia. Ovšem v totálně vlhkém prostředí stačí, aby se teplota vzduchu vyšplhala k jednatřiceti stupňům a nastane vážné přehřátí organismu," vysvětluje web Science Alert. Pokud je navíc těmto podmínkám vystaven člověk delší dobu, smrt je takřka nevyhnutelná.

Důvodem, proč lidské tělo nedokáže tak dobře zvládnout horko v kombinací s vysokou vlhkostí, je způsob, jakým se přirozeně ochlazuje lidský organismus. Oním mechanismem je totiž pocení se. „Čím víc je ovšem vlhkosti ve vzduchu, tím méně se daří pot z těla odpařovat," nastiňuje web Science Alert.

Počítačová animace dopadu asteroidu. Podle odborníků takový scénář nehrozí
Hrozilo, že v roce 2023 narazí do Země. Obávaný asteroid nakonec planetu mine

Zjištění o hranici teploty vzduchu je podle vědců zásadní pro přípravu lidí na možný příští vývoj počasí. „Pokud víme, jaké jsou limity teploty a vlhkosti vzduchu, které už jsou nebezpečné, můžeme lépe připravit lidi na to, co budou zažívat při vlně vlhkých veder," uvedl člen výzkumného týmu Larry Kenney z Pennsylvania State University. Příprava má spočívat třeba v tom, že budou lépe hlídáni nejzranitelnější lidé, nebo že člověk dokáže své aktivity lépe přizpůsobit nadcházejícímu počasí.

Podle vědců je přitom nyní nesmírně potřebné zjišťovat, jaké teploty lidské tělo za vysoké vlhkosti ještě zvládne. V souvislosti s klimatickými změnami totiž bude v mnoha oblastech planety vlhké horko stále častějším jevem. „Naše výsledky naznačují, že v částech světa s vysokou vlhkostí bychom se měli v případě, že teplota vzduchu vystoupá nad 31 stupňů Celsia, začít obávat dokonce i o mladé a zdravé lidi. Celosvětové klima se mění, a můžeme očekávat větší a mnohem závažnější vlny veder," varoval Kenney.

Kdy to tělo nezvládne

Výsledky vědci získali na základě experimentu. Zúčastnilo se ho čtyřiadvacet zdravých lidí ve věku od 18 do 34 let. V laboratorních podmínkách vědci nastavili určitou teplotu a vlhkost. V uzavřené místnosti pak přikázali účastníkům jezdit na stacionárním kole, čímž se zvyšovala jejich tělesná teplota, teplota v místnosti i vlhkost.

„V průměru pak zjistili, že těla účastníků experimentu se dostala do kritického bodu při teplotě vzduchu 30 až 31 stupňů Celsia, byť ti fyzicky nejzdatnější zvládli ještě o pár stupňů více," konstatuje web Science Alert.

Ty nejzranitelnější skupiny lidí - tedy starší lidé, děti a těhotné ženy - pak testovány nebyly, vědci ale předpokládají, že by pro ně byly kritické ještě nižší teploty.