Nález je obzvláště výjimečný proto, že plně vyvinuté vejce zpravidla zůstává v těle dospělých ptáků okolo 24 hodin. Čínský tým byl proto zpočátku objevem zaskočen, nepředpokládal totiž, že by neobvyklá zmačkaná struktura v těle fosílie mohla být vajíčko.

Analýza pod mikroskopem však odhalila, že se skutečně jedná o skořápu. Další zkoumání pak odhalilo abnormality, které naznačují, že právě vejce stálo za úmrtím zvířete. Skořápka totiž podle studie zveřejněné v magazínu Nature nevykazuje známky zdravých vajíček.

Skládá se totiž z několika vrstev, což odborníků naznačuje, že pták trpěl vadou, kvůli které zůstalo vejce uvězněné uvnitř. „Stává se to v případě kuřat a malých druhů moderních ptáků, pokud se dostanou do stresových situací,“ vysvětluje server magazínu Science. A právě tato vada dlouho ztraceného příbuzného dnešních ptáků z dinosauří éry pravděpodobně zabila.

„To z našeho objevu dělá vůbec první zdokumentovaný případ této poměrně běžné reprodukční poruchy v historii,“ říká tým pod vedením paleontoložky Alidy Bailleulové.

Žil u vody

Vejce však archeologům pomohlo o zvířeti, které dostalo latinský název avimaia schweitzerae (avimaia - ptačí matka; schweitzerae je poctou paleontoložce Mary Schweitzerové), řadu dalších cenných informací.

Skořápka například obsahovala mikroskopické stopy fosforečnanu vápenatého, který se běžně nachází u dnešních ptáků ve vlhkých prostředích náchylných k infekcím. Pravěký živočich tak zřejmě žil poblíž vody a vejce snášel na zemi.