Šťavnatý tip pro lepší spánek si na TikToku oblíbily už tisícovky lidí. Videa o jeho přínosu pro zdraví se na sociální síti objevují vedle rad, jak ananas jednoduše rozporcovat i bez krájení.

„Ananas je jednou z potravin, která má přiměřenou hladinu přirozeného melatoninu. Pokud máte nižší hladinu tohoto hormonu produkovaného epifýzou, může ananas pomoci,“ vysvětlil podle portálu New York Post spánkový kouč a hypnoterapeut Dave Gibson. Dodal, že se vstřebává do krevního řečiště a prochází do mozku.

Rostoucí zájem českých zákazníků o avokádo uspokojuje společnost Titbit, v jejíchž dozrávacích boxech na okraji Prahy dozrávají plody avokáda určeného na český a slovenský trh
Obliba avokáda v Česku raketově roste. Zelené plody dozrávají na okraji Prahy

Hormon pomáhá s načasováním cirkadiálních rytmů člověka a také s kvalitou spánku. „Bylo prokázáno, že ananas zvyšuje melatonin v těle o 240 procent,“ uvedla nutriční specialistka Emma Leighová u videa, které má více než 40 tisíc zhlédnutí.

Jaké jsou zdravotní přínosy ananasu?

Zdroj: Youtube

Pro lepší spánek vejce, banány a med

Melatonin obsahují i další potraviny, jako jsou vejce, ryby, ořechy a některé další druhy ovoce a zeleniny. Skvělé jsou i banány, med, krůtí maso a mandle. Odborníci v analýze z dubna 2023 doporučili jako efektivní svačinu před spaním i kiwi. 

Další vhodná potravina pro lepší spánek jsou podle Gibsona třešně. „Odrůda Montmorency má nejvyšší hladinu melatoninu ze všech druhů ovoce,“ přiblížil.

Vyvarujte se tučných jídel a kofeinu

Naopak zpráva zdravotnické společnosti Benenden Health ze září 2023 uvedla, že před spaním je naprosto nevhodná konzumace nezdravých a tučných jídel, jako je zmrzlina, chipsy, sýr, čokoláda a kořeněná jídla.

Experti zjistili, že například sýr obsahuje tyramin, jenž způsobuje, že nadledvinky na několik hodin produkují hormon zvyšující bdělost. Zmrzlina a další sladkosti zase nejenže zvyšují hladinu cukru v krvi, ale i hormonu kortizol, což probouzí tělo ze spánku. Bramborové lupínky pak experti nedoporučují kvůli přílišnému množství soli, které podporuje dehydrataci a zvyšuje zadržování vody, což vede k narušenému spánku.

Pizzu Havaj začal v šedesátých letech minulého století podávat v Kanadě Sam Panopoulos. Ananas na pizze dodnes budí vášnivé reakce
Kultovní pokrm, nebo zločin? Ananas na pizze rozděluje společnost přes 50 let

Odborníci ze zmíněné společnosti také poznamenali, že lidé by neměli jíst příliš pozdě, nechodit spát hladoví a před ulehnutím se vyhýbat kofeinu a alkoholu. Mezi další tipy pro lepší spánek patří podle portálu Sleep Education pravidelné usínání a vstávání ve stejnou dobu. Ložnice by měla být tmavá a tichá místnost s příjemnou, chladnější teplotou a lidé by měli minimálně půl hodiny před spánkem vypnout všechna elektronická zařízení.