Nový výzkum reaguje na staré metody využívající velmi nákladné a časově náročné genetické úpravy. Nový způsob bude podle odborníků levnější a rychlejší.

V nové studii se podle portálu IFL Science experti zaměřili na specifické geny zvané Yamanaka faktory, které se podílejí na přeměně buněk na speciální kmenové buňky (iPCS), které mají schopnost přeměny v jakoukoliv jinou buňku v těle. V podstatě dokážou tímto způsobem staré buňky omladit.

Navíc se zdá, že se takto nevytvářejí buňky, které jsou náchylné k rakovině. Snaha o zastavení procesu stárnutí totiž s sebou často nese rizika - jedno z nich je právě odstranění buněk, jež brání hromadění škodlivých mutací, které mohou mít za následek právě rakovinu. Nová metoda, kterou vědci popsali v lékařském časopise Aging, by tento risk obsahovat neměla.

Chemické koktejly

Vědci se snažili rovněž najít i molekuly, které by se mohly využít ve spojení s Yamanaka faktory. Identifikovali díky tomu šest chemických koktejlů z pěti až sedmi látek, které mají podle nových testů potenciál zvrátit stárnutí, a to už za méně než týden.

Výzkumníkovi Davidu Sinclairovi a týmu vědců z Harvard Medical School, University of Maine a Massachusetts Institute of Technology zabralo hledání té správné kombinace molekul tři roky.

Vědci možná našli lék na stárnutí:

| Video: Youtube

Objevují se v nich takové látky, jako je například kyselina valproová či tranylcypromin, které se podle portálu New York Post používají k léčbě depresí či Parkinsonovy choroby.

Úspěch u zvířat

U předchozích studiích zkoumajících optické nervy, mozkovou tkáň, ledviny a svaly na myších se ukázalo, že různé kombinace podávání Yamanaka faktorů zlepšily zrak a zajistily zvířatům prodloužený život. V dubnu roku 2023 se podle portálu Fox News rovněž ukázalo, že se stejným způsobem zlepšilo vidění u opic.

Důsledky tohoto přelomového objevu podle portálu phys.org otevírají cesty pro regenerativní medicínu a potenciálně i pro omlazení celého těla. Chemická alternativa ke genové terapii by mohla způsobit revoluci v léčbě stárnutí, zranění, ale i nemocí souvisejících s věkem.

Vědci v inovativní metodě vidí budoucnost. „Nový objev nabízí potenciál zvrátit stárnutí pomocí jediné pilulky,“ uvedl vedoucí vědec projektu David A. Sinclair.

Yamanaka faktory hrají zásadní roli při tvorbě speciálních kmenových buněk, které se staly důležitými nástroji ve výzkumu dlouhověkosti. Jsou zároveň dvousečným mečem, protože jejich přílišná expozice může vést až ke smazání identity buňky. Za jejich objevení byl v roce 2012 Japonec Šinja Yamanaka s kolegou oceněn Nobelovou cenou za fyziologii a medicínu.