Výsledky nové studie publikované v časopisu JAMA Internal Medicine ukazují, že lidé, kteří se zaměřují na konzumaci většího množství specifických zdravých potravin, méně často umírají na rakovinu, kardiovaskulární onemocnění či na následky respiračních chorob. Podle zjištění vědců pak může zdravá strava riziko předčasné smrti snížit až o pětinu.

Vysoký tlak je nenápadným zabijákem.
Vysoký krevní tlak zabíjí tiše. Na které potraviny je nutné si dávat pozor

O nové studii a jejích výsledcích tento týden informovala americká CNN. „Lidé se často stravují jen jedním způsobem, a to je nudí. Různých druhů diet ale existuje mnohem víc, což je dobrá zpráva. Znamená to, že máme velkou flexibilitu, pokud jde o vytváření vlastních zdravých stravovacích návyků, které lze přizpůsobit individuálním potravinovým preferencím či zdravotnímu stavu,“ nastínil spoluautor studie a profesor výživy a epidemiologie na Harvardově univerzitě Frank Hu.

Největší podobná studie

A o jaké „zázračné“ potraviny tedy konkrétně jde? Huova studie naznačuje, že déle žijí lidé, kteří konzumují větší množství celozrnných výrobků, ovoce, zeleniny, ořechů a luštěnin. Na delší život však neexistuje jeden univerzální recept, na výběr mají lidé z velkého množství různých strategií. Výzkumný tým vybral čtyři nejefektivnější, které lze v průběhu života i obměňovat.

„Existuje více než jeden způsob, jak se dobře stravovat a získat s tím spojené zdravotní výhody,“ potvrdil specialista na medicínu životního stylu David Katz, který se na studii nepodílel.

Domácí celozrnný chlebaDomácí celozrnný chlebaZdroj: Shutterstock

Dlouhodobá studie sledovala stravovací návyky 75 tisíc žen, které pracovaly jako sestry v nemocnicích, a více než 44 tisíc mužů v návazné studii zdravotníků. Projekt trval po dobu 36 let a žádný z účastníků neměl na začátku studie kardiovaskulární onemocnění, jen minimum respondentů pak kouřilo cigarety. Každé čtyři roky lidé vyplňovali dotazník spojený se stravováním.

„Jde o jednu z největších a nejdéle probíhajících kohortových studií, která zkoumala doporučené stravovací návyky a dlouhodobé riziko předčasných úmrtí a úmrtí na závažné nemoci,“ popsal Hu, který působí jako vedoucí katedry výživy na Harvard TH Chan School of Public Health.

Alkohol povolen

Hu a jeho tým dávali účastníkům skóre podle toho, do jaké míry se blížili čtyřem stylům zdravého stravování, které jsou v souladu s aktuálními americkými dietními pokyny. Jedním z nich je středomořská strava, která klade důraz na konzumaci ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, ořechů, luštěnin, ryb a vysokého množství olivového oleje. „Tento vzorec klade důraz na zdravé tuky, zejména pak na mononenasycené tuky, spolu s rostlinou stravou a střídmým pitím alkoholu,“ upřesnil Hu.

I vegetariánskou či veganskou stravou lze zajistit tělu přísun kvalitních bílkovin.
Veganství je v kurzu. Nevěřte pomluvám o rostlinné stravě, bez masa lze být

Dalším typem stravování je podle Hua zdravá rostlinná strava, která se také zaměřuje na konzumaci řady rostlinných produktů, ale negativně se staví k živočišným výrobkům a jakékoli konzumaci alkoholu. „Tato varianta odrazuje také od jinak relativně zdravých možností, jako jsou ryby nebo některé mléčné výrobky. Nevhodné jsou také nezdravé rostlinné potraviny, jako například předsmažené bramborové produkty,“ uvedl.

I z těchto důvodů jsou právě zdravě žijící vegetariáni na horní hranici skóre diety. „Naopak lidé konzumující hodně živočišných produktů či zpracovaných potravin by byli na spodní hranici našeho skóre,“ vysvětlil výzkumník.

Zelenina - Ilustrační fotoZelenina - Ilustrační fotoZdroj: Shutterstock

Třetí strategií, kterou se lidé při výběru potravin mohou řídit, je americký Index zdravého stravování. Ten zdůrazňuje zdravé, rostlinné potraviny, a nedoporučuje naopak červené a zpracované maso, přidaný cukr, nezdravé tuky či alkohol.

Naproti tomu Index alternativního zdravého stravování, který vyvinuli odborníci na Harvardu, využívá nejlepší dostupné znalosti a vědecké studie k tomu, aby zahrnoval potraviny a živiny, které jsou nejsilněji spojené s nižším rizikem chronických onemocnění. „Výslovně jsme zahrnuli ořechy, semena, celozrnné výrobky a nižší spotřebu červeného masa a nápojů slazených cukrem. Střídmá konzumace alkoholu je povolena,“ popsal podstatu indexu Hu.

O pětinu nižší úmrtnost

Poté, co vědci vyhodnotili stravovací vzorce každého účastníka výzkumu, rozdělili respondenty do pěti skupin. V té nejvyšší lidé nejvíce dodržovali zásady jednoho nebo více zdravých stravovacích vzorců, v nejnižší skupině se jimi řídili nejméně a stravovali se spíše nezdravě.

A zjištění po letech výzkumu byla vskutku zajímavá. „Nejvyšší skupina z hlediska kvality stravy ve srovnání s tou nejnižší vykazovala zhruba dvacetiprocentní snížení úmrtnosti, a to ze všech zkoumaných příčin,“ vyčíslil specialista Katz.

Ilustrační snímek
Rostlinná strava sníží riziko rakoviny střev u mužů až o 22 procent, říká studie

Studie také zjistila, že se riziko úmrtí na některá chronická onemocnění snížilo, pokud lidé časem svoje stravování zlepšili. „Účastníci, kteří zlepšili své stravování o 25 procent, mohli riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění snížit až o 13 procent a úmrtí na rakovinu až o 18 procent. Snížení úmrtnosti na respirační onemocnění bylo dokonce o 35 až 46 procent,“ popsal výsledky Hu.

Studie se opírala o vlastní zprávy účastníků o jejich potravinových preferencích, naznačila proto spíše souvislost mezi stravovacími návyky a zdravotním stavem, nikoli přímou příčinu a následek. „Doba trvání studie však přidala zjištěním na relevanci,“ míní Hu.

Nikdy není pozdě začít

Ať už podle Hua lidé zvolí středomořskou nebo vegetariánskou stravu, nikdy není pozdě začít a vždy mohou přejít na jinou strategii, pokud jim ta první nebude vyhovovat. „Nikdy není příliš pozdě na to, abychom si osvojili zdravé stravovací návyky. Výhody zdravé výživy mohou být značné, snižuje totiž riziko, že nás čeká předčasná smrt,“ zdůraznil profesor.

Lidé dnes podle něj mají také velkou flexibilitu, pokud jde o vytváření vlastních zdravých stravovacích návyků. Společné zásady – jako je jíst více rostlinné stravy a méně červeného masa, přidaného cukru a sodíku – bychom podle něj měli dodržovat bez ohledu na to, jaký druh životní „diety“ nakonec zvolíme.