Tato bakterie by podle vědců mohla být novým nástrojem v boji proti jedné z nejstarších chorob na světě, která každý rok zabije asi 620 tisíc lidí - často dětí mladších pěti let. Vakcíny proti malárii už byly vyvinuty, ale jejich zavádění v Africe je teprve v počátcích.

Vědci z výzkumného zařízení ve Španělsku, které provozuje farmaceutická společnost GSK, bakterii objevili poté, co si všimli, že jedna kolonie komárů využívaná pro vývoj léků přestala přenášet malárii.

Vědci možná přišli na způsob, jak zvrátit stárnutí. Ilustrační foto
Zvrátit stárnutí pomocí pilulky? Vědci přišli na to, jak namíchat elixír mládí

„Míra infekce u komárů začala klesat a na konci roku už komáři nebyli nakaženi parazitem malárie,“ řekla vedoucí výzkumného programu, doktorka Janneth Rodriguesová.

Tým zmrazil vzorky z experimentu z roku 2014 a vrátil se k nim o dva roky později, aby prozkoumal, co se stalo. Další studie odhalily, že specifický kmen bakterií - TC1 - který je přirozeně přítomen v životním prostředí, zastavil vývoj parazitů malárie ve střevech komárů.

Bakterie už v komárovi zůstane

„Jakmile se jednou v komárovi usídlí, vydrží v něm po celý život,“ dodala doktorka Rodriguesová. „A my jsme zjistili, že právě tato bakterie byla zodpovědná za snížení přenosu malárie danou kolonií komárů.“

Nové údaje zveřejněné v časopise Science naznačují, že bakterie mohou snížit množství parazitů v komárech až o 73 procent. Nyní probíhají další testy v uzavřeném terénním výzkumném zařízení nazvaném MosquitoSphere v Burkině Faso, které mají prověřit, jak účinné a bezpečné by bylo použití této bakterie ve velkém měřítku v reálném světě.