Televizní hit Fallout z produkce Amazon Prime Video ukazuje svět po sérii jaderných výbuchů. Lidem se přesto podařilo na radiací zamořeném povrchu přežít. Mnoho jiných také strávilo dvě stě let v takzvaných vaultech, tedy ohromných podzemních komplexech o velikosti menšího města, kde vznikly nové komunity.

Seriál Fallout sklízí samou chválu:

Seriál Fallout lze sledovat na streamovací službě Amazon Prime Video.
Fallout je trefou do černého, konkuruje The Last of Us. A lze ho sledovat zdarma

Ačkoliv vaulty nabízejí mnohem větší komfort a možnosti než současné protiatomové kryty, pro bezpečí před jadernými zbraněmi a radiací poslouží stejně. Lidé díky hluboké stavbě nebudou čelit gama záření, které může proniknout několika metry betonu.

„Pokud se člověk drží dál od výbuchu a ukrývá se za betonem, může se vyhnout jadernému záblesku i následným tlakovým vlnám a vlně horka. Tím zvyšuje šance na přežití,“ uvedl pro Northeastern Global News fyzik Pran Nath z Northeastern University. Tím by se mohlo i vysvětlit, jak se podařilo přežít lidem na povrchu, kteří neměli privilegovaný přístup do podzemních maloměst.

Přežití jako ve Falloutu by bylo možné:

Ti by však mohli mít problém s hledáním nekontaminované potravy a vody. Americká chemická společnost ve svém pořadu Reactions na kanálu YouTube vysvětlila, že tekutiny by bylo možné čistit od radiace pomocí oxidu grafitu. Jenže dostat se k němu by bylo obtížné, jelikož zpočátku by bylo nutné mít na to chemiky.

Větší šance na přežití jsou tedy ve vaultech, kde je možné potravu, vodu i energii produkovat. Jídlo lze získat díky hydro-agrikulturním farmám skládajícím se z nádrže s rybami, které produkují dusík potřebný pro rostliny filtrující vodu. Tím vzniká efektivní koloběh. Dnes už existují farmy, které tímto způsobem pěstují například rajčata, bylinky, sumce a tilápie.

Pozor na mutanty

Klíčovou součástí Falloutu jsou mutanti. V seriálu lze vidět například obřího švába, mloka nebo medvěda. Ačkoliv se může zdát, že se jedná o sci-fi výmysl, podle Natha mají reálný základ. „Už dnes existují různé druhy abnormalit objevujících se při radiaci,“ sdělil. Fyzik vysvětlil, že dochází ke genetickým úpravám, což může u živočichů vytvářet mutace.

Mutací genů prošla i další zvířata žijící v oblasti Černobylu:

Například v Černobylu se radikálně změnila genetika zdivočelých psů. Podle studie zveřejněné v odborném časopise Science Advances jsou zvířata odolnější vůči radiaci, což by z nich mohlo vytvořit jedince odolnější proti rakovině. Také žáby ve zdejší oblasti se přizpůsobily. Ochranou před radiací jim je větší množství melaninu v těle.

Nekonečný zdroj energie

V seriálu se objevila i takzvaná studená fúze, která může být zdrojem nekonečné čisté energie. Překvapivě se opět jedná o koncept ze skutečného světa, ovšem zatím je pro vědce stále teorií. V minulosti experti zkoušeli experimentální výzkumy, které však skončily neúspěchem. Podle Popular Science mnoho odborníků považuje vznik revolučního energetického zdroje za nemožný.

Filmový a televizní průmysl se často zaměřuje na science fiction díla vyobrazující život v postapokalyptickém světě.

Problém tří těles na Netflixu je hitem, který má také vědecké vysvětlení:

Je možné komunikovat s mimozemskou civilizací pomocí Slunce, nebo protonů měnících svou velikost? Experti se vyjádřili k novému seriálu Netflixu Problém tří těles. Ilustrační snímek
Problém tří těles v realitě: Přes Slunce a protony lze teoreticky komunikovat

Kromě seriálu Fallout loni například loni bodoval The Last of Us z produkce HBO, ve kterém lidstvo čelilo pandemii parazitické houby, která z živočichů dělala krvežíznivá monstra. I tento pořád staví na skutečných základech, jelikož houba Cordyceps tímto způsobem ovládá mravence. Zároveň existují i druhy hub parazitující na člověku a dokonce mohou i vážně ohrozit zdraví nebo způsobit smrt. Loni navíc vědci našli vlákna pevníku nachového v krku indického mykologa. Jednalo se o první případ nákazy touto houbou.

Hollywoodské snímky K Zemi hleď! nebo Armageddon poukazují na nebezpečí srážky planety s asteroidem. Rizika sice existují, ale vědci vyvrátili, že by k podobnému scénáři mohlo skutečně dojít.

Skutečné hrůzy jaderné války

Fallout a další seriály či filmy mohou dávat naději, že v případě jaderné katastrofy lidé přežijí, ovšem cena by byla vysoká. Magazín Time s odkazem na vědecké studie loni představil scénář, který ukázal, jak by dopady jaderných hlavic ovlivnily svět.

Vědci simulovali jaderný výbuch ve velkoměstě:

Jaderný výbuch. Ilustrační snímek
Vědci simulovali jaderný výbuch ve velkoměstě. Poradili, co udělat pro přežití

Prvními cíli by byly metropole jako New York, Londýn, Moskva. Ničivý výbuch, který by okamžitě zabil miliony lidí a další desítky milionů by vystavil radiaci, by byl jen drobností proti následkům radioaktivního kouře. Ten by pronikl až do stratosféry, kde může vydržet až deset let a rozšířit se po celé severní polokouli. Měl by efekt jako slunečník, čímž by došlo k prudkému ochlazení planety až o dvacet stupňů Celsia. Zároveň může způsobit kyselé deště.

Přeživší by tak čelili chladu, toxickým látkám i nedostatku potravy. Podle studií by pravděpodobně miliardy lidí zemřely hladem.