Lidé mohou vidět, jak vypadala neandrtálská žena pohřbená před 75 tisíci lety. Vědci z Univerzity Cambridge provedli detailní rekonstrukci obličeje, aby odhalili možný vzhled pravěkého druhu člověka. Odhalení tváře nyní proběhlo ve spolupráci s producenty BBC a Netflixu v dokumentárním filmu Tajemství neandrtálců.

Takhle vypadal neandrtálský muž:

Vědci zrekonstruovali tvář neandrtálského muže. Jak mohl vypadat, se můžete přesvědčit uvnitř článku. Ilustrační snímek
Takhle vypadal neandrtálec. Vědci oživili jeho tvář a žasli. Nazvali ho starcem

Archeologové ostatky asi čtyřicetileté ženy pohřbené v jeskyni Šanidar nacházející se v Iráku nalezli před šesti lety. Ve vyhloubeném místě ležela s levou rukou stočenou pod hlavou, kterou měla umístěnou na kameni. Ten podle odborníků mohl sloužit jako polštář.

Lebka však byla nejspíš po dávném dopadu těžkého kamene ze stropu jeskyně rozmáčknutá. V laboratoři ji museli poskládat ze dvou set úlomků kostí, aby byla kompletní. Proces jim podle BBC trval více než rok. Následně zjistili, že žena měla nezvykle výrazně vystouplé obočí.

Vědci z Univerzity Cambridge vytvořili obličej neandrtálské ženy:

Vědci poté s pomocí skenu lebky, 3D tisku a moderních technologií vytvořili její přibližnou podobu. Pro detailní odhalení vzhledu neandrtálkyně vyhotovili i vrstvy svalů a kůže. „Měla překvapivě velký obličej,“ sdělila ve studii paleoantropoložka Emma Pomeroyová z Univerzity Cambridge.

Složitá analýza

Experti z Cambridge se o pravěké ženě chtěli dozvědět i další informace, a tak provedli celkovou analýzu dochovaných ostatků.

Ve studii uvedli, že zpočátku bylo těžké odhadnout pohlaví, jelikož nalezli pouze horní část těla. Tým si však je jistý, že se jedná o ženu, na základě dominantních proteinů uvnitř zubní skloviny, které spojují s ženskou genetikou. Dále tomu nasvědčuje i drobný vzrůst kostry.

Odborníci ukázali podobu ženy, která před tisíci lety zemřela u Prahy:

Badatelé zrekonstruovali díky objevené lebky podobu ženy, která před 45 tisíci lety žila na území dnešní České republiky. Má přezdívku Zlatý kůň
Toto je žena, která zemřela před 45 tisíci lety u Prahy. Vědci oživili její tvář

Podle odhadů mohla být neandrtálkyně nanejvýš 150 centimetrů vysoká. Vědci se pokusili určit její výšku porovnáním délky a průměru kostí paží s údaji o moderních lidech. Podle opotřebení zubů a kostí pak dokázali odhadnout věk.

Vědci ukázali obličej neandrtálské ženy:

„Je to rozumný odhad, ale nemůžeme si být jistí, že nemohla být starší,“ vysvětlila pro CNN Pomeroyová. Podle ní však žena prožila dlouhý život. Vzhledem ke svým dlouholetým zkušenostem a znalostem mohla být pro tehdejší komunitu důležitým členem.

Místo posledního odpočinku

Neandrtálci se podle studie do jeskyně Šanidar opakovaně vraceli, aby zde uložili mrtvé. Archeologové zde objevili ostatky deseti pravěkých lidí. Výzkum ukázal, že polovinu z nich v jeskyni umístili postupně.

Švédští vědci odhalili tvář ženy z doby kamenné:

Diorama zachycující lidi v době neolitu, tedy v mladší době kamenné, kdy se místo dosavadního lovu a sběru stává hlavním zdrojem obživy zemědělství
Jako živá. Švédský vědec zrekonstruoval tvář ženy z doby kamenné

Podle Pomeroyové existuje pravděpodobnost, že se vědeckým týmům podaří na místě nalézt další lidské ostatky. Například během natáčení v roce 2022 zde nalezli levou lopatku, žebra a pravou ruku.

Rekonstrukce obličejů

Vědcům se na základě dochovaných ostatků podařilo zrekonstruovat obličeje dávných předků z různých období. Nedávno například vytvořili podobu astronoma Mikuláše Koperníka. Také ukázali tvář benátské upírky, jelikož ženu pohřbili s cihlou v ústech.

Dříve odborníci vytvořili podobu obličeje vznešené anglosaské dívky ze 7. století. Rovněž se jim podařilo napodobit vzhled ženy z doby bronzové.