Tyranosauři a další teropodi patřili mezi jedny z nejchytřejších plazů. Mezinárodní tým vědců zjistil, že inteligencí byli podobní současným krokodýlům. V nové studii zveřejněné v odborném časopise The Anatomical Record navázal na desítky let analýz, v nichž paleontologové a biologové zkoumali velikost a anatomii dinosauřích mozků. Z údajů pak odvozovali chování a životní styl.

Vědci novým výzkumem zároveň vyvrátili loňskou studii paleontologů z Vanderbiltovy univerzity, podle které byl nejděsivější suchozemský predátor chytrý jako opice, a dokonce měl být schopný ovládat nástroje a předávat si znalosti. Experti ukázali, že minulé předpoklady o velikosti mozku dinosaurů a počtu neuronů jsou nespolehlivé, jelikož byly nadhodnocené.

Tyranosaurus mohl vypadat jinak, než se myslelo:

Tyrannosaurus rex byl jeden z největších masožravých dinosaurů (teropodů) a zároveň jedním z největších suchozemských predátorů všech dob
Žádné zubaté monstrum. Ostré zuby tyranosaura zřejmě zakrývaly pysky, míní vědci

„Odhady počtu neuronů navíc nebyly spolehlivým ukazatelem pro odvození inteligence,“ uvedl podle Sci.News s odkazem na studii výzkumník Hady George z Bristolské univerzity ve Velké Británii. Dodal, že určování inteligence vyhynulých živočichů je nejlepší provádět na základě mnoha jiných důkazů, jako jsou anatomie a fosilní stopy, a nikoliv se spoléhat pouze na odhady buněk v mozku.

Biolog Kai Caspar z Univerzity Heinricha Heineho v německém Düsseldorfu dále vysvětlil, že experti odhadují neurony na základě rekonstruovaných lebečních kleneb dinosaurů, takzvaných endokastů. „U vyhynulých druhů však tento způsob nepovažujeme za vhodný, když jediné, z čeho můžeme vycházet, jsou počty buněk z odlitků,“ sdělil.

Tyranosauři byli inteligentní podobně jako krokodýli:

„Možnost, že Tyranosaurus rex byl inteligentní jako pavián, je fascinující a děsivá. Jenže data, která máme, tuto domněnku vyvracejí. Byli spíš jako obří krokodýli,“ sdělil paleontolog Darren Naish z Univerzity v Southamptonu. Dodal, že na základě této myšlenky by vědci měli přehodnotit dosavadní znalosti o vyhynulých masožravcích.

Na velikosti nezáleží

Podle paleontologů byly tyranosauří lebky podobné krokodýlím. Sice jsou velké, ale obsahují značné množství tekutiny a dalších tkání. Pouze třicet procent tvoří šedá hmota sestávající z velkého množství neuronů.

Přesto velikost mozku neovlivňuje inteligenci tvora. „Velké tělo potřebuje velký mozek, protože musí ovládat více tělesných funkcí,“ sdělil pro CBC biolog Cristian Gutiérrez-Ibáñez z Albertské univerzity v Kanadě. Vysvětlil, že například žirafy mají dvě miliardy nervových buněk v mozku, a přesto nedokážou používat nástroje. Naopak krkavci s menším počtem neuronů to umějí.

Nová studie vyvrátila předchozí domněnky, že tyranosauři byli chytří jako opice:

Na základě chování je pak podle Gutiérrez-Ibáñeze možné odhadnout, jak chytří dinosauři byli. „Zkameněliny nám například odhalily, že dospělí tyranosauři chránili svá mláďata a žili pospolu,“ řekl. Dodal ale, že je vždy nutné počítat s omezenými vědomostmi.

Novinky o dinosaurech

Paleontologové v posledních letech také zaznamenali úspěchy při objevování dalších druhů dinosaurů i při studii už známých vyhynulých plazů. Nedávno analyzovali zkamenělinu predátora s démonickou hlavou, který žil v Atlantiku. V Číně objevili zachovalou fosilii vodního plaza, který vypadal jako čínský drak. V asijské zemi taky nalezli kostru podivného dinosaura s ptačími rysy, který může přepsat evoluci.

Tyranosauři nejspíš byli ještě větší, než si vědci mysleli:

Tyrannosaurus rex
Obávané monstrum. Tyrannosaurus byl větší, než jsme si mysleli, upozorňují vědci

V jiné čínské provincii pak vědci objevili zkamenělinu dravého savce, který napadl býložravého praplaza. V Anglii nalezli zcela nový druh býložravého dinosaura. Odborníkům se také povedlo poskládat mozek spinosaura. Co bylo poslední večeří bratrance tyranosaurů, odborníci zjistili díky fosilii žaludku i s obsahem.

Dinosauří podřády

Teropodi

• Většinou šlo o masožravé dvounohé druhohorní dinosaury. Byli dominantními predátory. Vývojově jsou blízcí ptakopánvím dinosaurům.
  • Mezi nejznámější druhy patří tyranosaurus, velociraptor nebo albertosaurus.

Sauropodomorfové

• Postupně byli velcí až obrovští plazopánví býložraví dinosauři a později představovali největší suchozemské živočichy všech dob. Vyznačovali se většinou silně prodlouženým krkem, čtyřnohou chůzí, malou velikostí lebky v poměru k tělu a často velmi dlouhým ocasem.
  • Nejznámější druhy jsou diplodocus, brachiosaurus.

Ptakopánví

• Byli úspěšnou skupinou býložravých živočichů a jednou z nejpočetnějších.
  • Nejznámější druhy jsou iguanodon, stegosaurus, triceratops.

Hererasauridi

• Nejspíš patří k plazopánvím dinosaurům. Byli menší až středně velcí dravci. Vývojově byli nejprimitivnější dinosauři.
  • Nejznámější je herrerasaurus.