Nedostatek spánku může na lidském těle zanechat vážné důsledky. Jak upozorňuje nová studie, publikovaná v odborném časopisu Journal of the American College of Cardiology, tyto následky nemusí být pouze zdravotní. U lidí, kteří málo spí, se to může nehezky projevit i na vzhledu. Jeden ze "šrámů", které na člověku nedostatek spánku nechává, je totiž podle vědců zvýšené množství nezdravého tělesného tuku v oblasti břicha.

Mávnout rukou nad tímto důsledkem nedostatku spánku však nelze, protože zvýšené množství tuku na břiše může opět ohrozit i celkový zdravotní stav člověka. „Vědci při experimentu zkoumali dvanáct zdravých neobézních lidí po dobu 21 dnů. Zjistilo se, že nedostatek spánku u účastníků studie byl spojen s devítiprocentním nárůstem celkového množství břišního tuku a jedenáctiprocentním nárůstem viscerálního tuku," píše web Science Alert.

Nebezpečný trend

Alarmující je zejména nárůst množství viscerálního tuku - jde totiž o tuk, který se hromadí hluboko v břiše kolem vnitřních orgánů. „Bývá spojován se zvýšeným rizikem srdečních a metabolických onemocnění," upozorňuje tisková zpráva k nové studii.

Jak vědci zmiňují, zatímco podkožní břišní tuk souvisí se vzhledem a celkovým nárůstem hmotnosti, zvýšené hodnoty viscerálního tuku pak mohou způsobit další zdravotní problémy. Na to, aby s tímto negativním důsledkem nedostatku spánku lidé úspěšně bojovali, přitom nestačí si jednorázově "přispat". Je nutné upravit celý spánkový režim.

„I při 'zotavovacím' spánku se viscerální tuk nadále zvětšoval. To naznačuje, že nedostatek spánku je dříve nepoznaným spouštěčem ukládání viscerálního tuku a krátkodobé dohánění zanedbaného spaní ho nezvrátí," uvedl spoluautor studie, kardiolog Virend Somers z prestižní americké Mayo Clinic, na níž se výzkum odehrál.

Podle vědců tak lidé musí dbát na dostatek spánku, a pokud si jej nemohou zajistit, měli by minimálně začít jíst zdravěji a více se hýbat. „Naše výsledky ukazují, že je nedostatek spánku dokonce i u mladých a zdravých lidí spojen se zvýšeným příjmem kalorií, velmi malým nárůstem tělesné hmotnosti a zásadním nárůstem množství tuku uvnitř břicha," shrnul Somers.

Méně spánku, více jídla

Při studii byli účastníci experimentu rozděleni do dvou skupin. První spala v průměru devět hodin denně, druhá pouze čtyři. U lidí, kteří spali méně, si okamžitě vědci všimli prvního efektu - během následujícího dne tito účastníci studie více jedli. „Ti, kteří spali kratší dobu, pak v průměru snědli o 300 kalorií víc. Jejich výdej energie ale zůstal stejný," poznamenává list Science Alert.

Na první pohled pak šlo pozorovat nejen hodnoty příjmu kalorií, ale také celkový nárůst množství břišního tuku. To, že spolu s ním přibývá i viscerálního tuku, odhalily až další zobrazovací metody. „Hromadění viscerálního tuku bylo možné odhalit pouze prostřednictvím CT vyšetření, jinak bychom ho přehlédli - celkový nárůst hmotnosti zkoumaných lidí byl totiž poměrně umírněný," uvedla hlavní autorka studie, výzkumnice Naima Covassinová z Mayo Clinic v tiskové zprávě k výzkumu.