Jde o součást mezinárodního projektu záchrany nosorožců bílých severních umělou reprodukcí. Vědci získali primordiální zárodečné buňky ze severní samice Nabiré, která uhynula ve Dvoře Králové v roce 2015.„Naším cílem je vytvořit vajíčka a spermie v laboratoři, díky tomu budeme mít v budoucnu dostupnější mnohem širší genetickou variabilitu nosorožců bílých severních pro založení nové populace. Vytvoření primordiálních zárodečných buněk je významným a náročným krokem k tomuto cíli,“ řekl dnes ČTK Jan Stejskal z dvorské zoo.

Nosorožci bílí severní jsou ohroženi vyhynutím. Poslední dvě samice tohoto druhu, třiatřicetiletá Nájin a její dcera Fatu, žijí v rezervaci Ol Pejeta v Keni. Obě patří dvorské zoo.

V Safari Parku Dvůr Králové se narodila mláďata levharta perského.
Úspěch české zoo. Ve Dvoře Králové se narodila dvě mláďata levharta perského

Tým BioRescue se pomocí pokročilých metod umělé reprodukce snaží zachránit nosorožce bílé severní před vyhynutím. Vědci postup popsali poprvé tento týden v časopisu Science Advances.

„Vědci z BioRescue produkují embrya severních bílých nosorožců oplodněním oocytů (vaječných buněk) spermiemi v laboratoři. Embrya jsou poté určena k tomu, aby je odnosily náhradní matky jižních bílých nosorožců. Rozhodující pro produkci embryí je dostupnost oocytů a spermií,“ uvedli zástupci dvorské zoo.

Jediná dárkyně

Samice Fatu je podle nich jedinou dárkyní přirozených oocytů a program má k dispozici zmrazené sperma pouze od čtyř samců, přičemž někteří z nich jsou s Fatu blízce příbuzní. Pomocí technik spojených s kmenovými buňkami se vědci snaží tento problém překonat.

„Z živé tkáně, například z kůže nosorožců, je postupně možné vytvořit tzv. indukované pluripotentní kmenové buňky, následně primordiální zárodečné buňky a nakonec umělé gamety (pohlavní buňky), tedy oocyty a spermie. Tím by se zvýšil počet jedinců, z nichž bude možné založit novou populaci, až na 12 zvířat, dodali zástupci zoo.

V Safari Parku Dvůr Králové je nově otevřená lanová vyhlídka uprostřed panoramatické lávky mezi výběhy, ze které můžou návštěvníci pozorovat z trochu jiné perspektivy žirafy, zebry, antilopy nebo nosorožce.
Zoo ve Dvoře Králové láká půl milionu lidí ročně. Víc než Pražský hrad

Vědci vycházeli z poznatků získaných při práci s myšmi. V roce 2016 vytvořili primordiální zárodečné buňky a nakonec zárodečné buňky myší, které byly oplodněny v laboratoři, a narodili se z nich zdraví potomci. V případě bílých nosorožců japonští vědci spolupracují s kolegy z několika evropských vědeckých institucí.

Podle vědců, jakmile bude vytvoření umělých gamet úspěšné, se spojí tento plán s postupy, které provádějí s přirozenými gametami. Stejně jako v případě oocytů získaných z Fatu a spermií rozmražených ze zmrazených vzorků, budou uměle vytvořená vajíčka a spermie oplodněny in vitro v laboratoři. Vytvořená embrya budou uložena v tekutém dusíku, než bude možný jejich přenos do náhradní matky.