Společnost SpaceX nedávno uvedla, že její raketoplán Falcon Heavy je připravený vynést kosmický letoun X-37B patřící Vesmírným silám USA. Start je naplánovaný na 7. prosince 2023.

Cílem mise je provést experimenty, které zahrnují provoz speciálně navrženého letadla v nových orbitálních režimech, testování vesmírných monitorovacích technologií a zkoumání účinků radiace na materiály poskytnuté Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). „X37-B získá pro Spojené státy znalosti pro zlepšení současných i budoucích vesmírných operací,“ prohlásil podle serveru Defence Blog generál B. Chance Saltzman.

Vesmírné síly USA cvičí svaly i mozek:

Strážci, příslušníci amerických Vesmírných sil, po ukončení základního výcviku.
Když je mozek více než svaly. Strážci kosmu mají svůj vlastní výcvikový program

Vyvinout a zprovoznit kosmické letouny ale není jedinou náplní vojenského vesmírného úřadu, který je od roku 2019 nejmladší složkou amerických ozbrojených sil. Jedním ze v současnosti důležitých úkolů Vesmírných sil USA je provoz GPS. Starají se o ochranu orbitálních satelitů, na kterých je závislá vojenská i civilní činnost, například určení polohy, času, řízení zemědělství či bankovnictví. Jejich práce je přitom často utajovaná.

Co přesně dělají Vesmírné síly USA:

Organizace se také snaží zabránit rozšíření konfliktů mimo planetu, případně hledá strategická řešení, pokud by se tak stalo. Dále cvičí takzvané vesmírné strážce a vypouští satelity pro ministerstvo obrany. Síly tedy slouží zejména jako nástroj pro průzkum, obranu a odstrašení.

Ochrana vesmíru

Dalšími povinnostmi je hodnocení hrozeb ve vesmíru. Nejedná se o útoky cizích civilizací jako v science fiction filmech, ale především vynálezy lidí. V současné době krouží kolem Země nejméně 44 500 vesmírných objektů, z toho devět tisíc aktivních družic a 19 tisíc kusů trosek.

Podle štábního rotmistra Rona Lerche jsou nejvíc znepokojující různé typy satelitů. „Existují třeba ruské kinetické destruktivní nosiče, které mohou poškodit cizí družice,“ uvedl pro deník The New York Times. Dodal, že Rusy svou technikou ve vesmíru převyšuje Čína, což dokazuje například kosmickými letadly bez posádky, testováním nerozbitných komunikátorů, nebo zapojením umělé inteligence v satelitech.

Jak vypadá provoz Vesmírných sil USA:

Lerch také sdělil, že podle zpravodajských služeb se v příštím desetiletí objeví satelity s radiofrekvenčními rušičkami, chemickými postřikovači a lasery pro vyřazení konkurence. To vše má doplnit nástroje pro kybernetický boj, elektromagnetické přístroje a protisatelitní střely, které jsou již rozmístěné na Zemi.

Představitelé vesmírných sil ale zdůrazňují, že nikdo nechce rozpoutat válku ve vesmíru.

Málo lidí pro obří prostor

Rozsáhlé množství úkolů v obrovské oblasti vykonává nejméně početná vojenská složka nacházející se v přísně střežené Petersonově vesmírné základně v Colorado Springs.

Dle informací NYT mají vesmírné síly celkově asi 8600 vojenských strážců a zhruba 5000 civilních zaměstnanců. „Monitorujeme oblast větší než oceány s nejmenšími silami,“ konstatoval technický ředitel zástupce velícího generála pro operace Christopher Ayres.

Vesmírné síly USA představily uniformy:

Logo Vesmírných sil, nejmladší složky amerických ozbrojených sil. Představeno bylo v roce 2020.
Strážcové v novém hávu. Americké Vesmírné síly představily uniformy

Moderní technologie, které útvar využívá, si však nežádají početnou obsluhu, například družici může mít na starosti pouze jeden člověk.

Úřad se každopádně nadále snaží prokazovat svoji důležitost, aby mohl zaujmout vyšší postavení.