Zatímco na snímcích kvasar připomíná pouhou tečku, ve skutečnosti se podle astronomů bude jednat o dost bouřlivé místo. Rotující plyn a další hmota z hvězd, které do sebe vtahuje černá díra, připomínají velkolepý kosmický hurikán.

„Tento kvasar je tím nejdivočejším místem ve známém vesmíru,“ uvedl vedoucí autor studie zveřejněné v odborném časopise Nature Astronomy Christian Wolf.

Nad Berlínem nedávno explodoval vzácný typ meteoritu známý jako aubrit:

Na konci ledna proletěl zemskou atmosférou metr velký asteroid, jehož vědci pojmenovali 2024 BX1. Na pozdější nález úlomků vzácného meteoritu se můžete podívat v článku. Ilustrační foto
Nad Berlínem explodoval vzácný meteorit. Nesl informace o Marsu, Venuši i Zemi

Astronomové s pomocí nových pozorování a počítačových modelů zjistili, že kvasar za rok pohltí ekvivalent 370 Sluncí - tedy zhruba jedno za den. „Jde o nejrychleji rostoucí doposud objevenou černou díru,“ uvedl Wolf, který působí na Australské národní univerzitě (ANU).

Dosud byl vědcům skrytý

Kvasar, pojmenovaný J0529-4351, je od Země vzdálený 12 miliard světelných let. Evropská jižní observatoř (ESO) ho spatřila už v roce 1980, ale tehdy se předpokládalo, že jde o hvězdu. Jako kvasar - extrémně jasné a vzdálené těleso živené černou dírou - jej odborníci klasifikovali až v loňském roce, a to na základě pozorování z observatoří z Austrálie a chilské pouště Atacama.

„Překvapilo nás, že byl až doteď skrytý, když už známe zhruba milion méně zajímavých kvasarů. Doslova na nás celou dobu zíral,“ uvedl spoluautor studie a Wolfův kolega z ANU Christopher Onken.