Fascinující nové snímky supermasivní černé díry Sagittarius A*, která leží ve středu Mléčné dráhy ve vzdálenosti 27 tisíc světelných let od Slunce, odhalily první detailní pohled na magnetické pole hmotného objektu nacházejícího se v naší galaxii. Astronomy překvapil svou strukturou.

Respektive zjištěním, že magnetické pole Sagittaria A* je podobně rozsáhlé jako u dříve pozorované černé díry v centru galaxie Messier 87, která je přitom tisíckrát větší a hmotnější. „Magnetické pole je stejně silné, zkroucené a organizované,“ uvedla ve studii zveřejněné v odborném časopise The Astrophysical Journal Letters astronomka Sara Issaounová z Harvardova a Smithsonianova centra pro astrofyziku.

Astronomové pořídili detailní snímky černé díry uprostřed Mléčné dráhy:

Na základě prvních výsledků se vědci domnívají, že silná magnetická pole mohou mít všechny černé díry. Odborníci se tak začali zajímat, v čem dalším se vesmírné kolosy shodují.

Tajemné výtrysky

Astrofyzici se zaměřili především na výtrysky černých děr, protože mohou pomoci zodpovědět otázku, jak tyto vesmírné kolosy ztrácejí energii při rotaci, což se dřív považovalo za nemožné.

Výzkumy černé díry v galaxii M87 odhalily, že magnetická pole jí umožňují vypouštět silné výtrysky materiálu zpět do okolního prostředí. Na základě nových snímků se astrofyzici domnívají, že stejný proces může probíhat i v černé díře v Mléčné dráze. „Zjistili jsme, že silná a uspořádaná magnetická pole jsou rozhodující pro to, jak černé díry interagují s plynem a hmotou ve svém okolí,“ sdělila pro Live Science Issaounová.

NASA se dostala překvapivě blízko k černé díře:

Červený disk horkého plynu kolem černé díry. Proud plynu je pozůstatkem hvězdy, kterou černá díra roztrhla. Oblak horké plazmy nad černou dírou se nazývá koróna.
NASA se dostala neobvykle blízko černé díře. Získala záběry, jak pohlcuje hvězdu

Odborníci to odhalili právě díky tomu, že dokázali zobrazit polarizované světlo z horkého žhavého plynu v blízkosti černých děr. „Z jeho vzhledu přímo usuzujeme strukturu a sílu magnetických polí, která se táhnou proudem plynu a hmoty, jimiž se černá díra živí a které vyvrhuje,“ vysvětlil spoluautor studie Angelo Ricarte z Harvardu. Dodal však, že výzkum nadále pokračuje.

Záběry poprvé pořízené polarizovaným světlem astrofyzici zachytili v rámci projektu Event Horizon Telescope (EHT), což je soustava radioteleskopů rozmístěných po celém světě, které fungují jako jeden dalekohled.

Černá díra Sagittarius A* se nachází v centru Mléčné dráhy:

Jestli má Sagittarius A* také výstrysky (tzv. jety), se podle serveru Live Science vědci dozví pravděpodobně v příštím desetiletí, kdy dojde k dalšímu rozšíření EHT.

Průzkumy vesmíru

Vyřešit záhady těchto vesmírných obrů se vědci snaží již mnoho let. Například zjišťují, co se nachází uvnitř černých děr. Přesto je překvapují stále něčím novým, čímž vznikají jen další otázky. Nedávno astronomy znejistila černá díra, která se nebezpečně naklonila k Zemi.

Úžasné astronomické objevy jsou v posledních měsících hojné. V březnu experti upozornili, že se během letošního roku objeví na noční obloze nová hvězda, která je viditelná jednou za osmdesát let. Ale i z hlubin vesmíru se ozvaly fascinující novinky, například NASA zveřejnila zvuky mlhoviny i galaxií.

S černou dírou v Mléčné dráze se něco děje:

Rentgenový snímek ze satelitu Chandra zachycuje jádro naší Galaxie. Snímek vznikl po zatím nejdelší rentgenové expozici (celkem 164 hodin). Černá díra Sagittarius A* se nachází v nejjasnější části fotografie.
S černou dírou v Mléčné dráze se něco děje. Rychle rotuje a tahá časoprostor

Australští astronomové zase odhalili kvasar zářící jako 500 bilionů Sluncí. Vědci také zjistili, že Jupiter byl kdysi placatý. V únoru Webbův teleskop našel galaxii, která neměla existovat. Astronomové se taky snažili zjistit původ tajemného signálu z vesmíru, nebo se podívali, co se nachází za Plutem.

Co je Sagittarius A*

• Jedná se o velmi velký, silně zářící a kompaktní zdroj rádiového záření uprostřed Mléčné dráhy.
  • Že je černou dírou, vědci prokázali v roce 2018.
  • Poprvé ji ukázali na rozostřených snímcích v roce 2022, které pořídili pomocí Webbova dalekohledu.
  • Je součástí většího uskupení podobných těles, které nese název Sagittarius A.

Snímek černé díry Sagittarius A* z roku 2022.Snímek černé díry Sagittarius A* z roku 2022.Zdroj: se svolením EHT