Snad proto, že černé díry dříve popsali matematikové a fyzikové, využívají astronomové každou příležitost, aby svoje poznatky o kosmickém fenoménu doplnili. Studie založená na pozorování Rentgenovou observatoří NASA Chandra nyní potvrdila, že černá díra Sagittarius A* (Sgr A*) rotuje. Navíc zjistila, že přitom dosahuje prakticky maximální možné rychlosti, informuje CNN.

Vedoucí autorka studie fyzička Ruth Dalyová za Univerzitě státu Pensylvánie vysvětlila, že rychlá rotace černé díry má velký vliv na vesmír v jejím okolí. „Sgr A* bude svou rotací dramaticky měnit tvar časoprostoru ve svém okolí,“ řekla Dalyová.

Připomněla, že lidé jsou zvyklí myslet a žít ve světě, kde si všechny prostorové dimenze odpovídají - vzdálenost ke stropu, ke zdi a k podlaze jsou všechny lineární, žádná není plně zmáčknutá v poměru k ostatním. „Pokud jste ale prudce rotující černá díra, časoprostor kolem vás není symetrický. Rotující černá díra celý časoprostor kolem sebe strhuje a vláčí, je to promáčknutý časoprostor, který připomíná cosi jako fotbalový míč,“ popsala fyzička.

Obří černá díra v centru Mléčné dráhy:

Badatelka zdůraznila, že lidé se fenoménu bát nemusí. Vědcům přitom nabízí užitečnou cestu k poznání. „Je to nádherný nástroj po pochopení role, kterou černé díry hrají ve formování a evoluci galaxií. Skutečnost, že to jsou dynamické entity, které mohou rotovat a mít vliv na galaxie, ve kterých se nachází, je velmi vzrušující a zajímavé,“ uvedla Dalyová.

Přečtete si, co se děje s rukama astronautů ve vesmíru:

Astronaut na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS)
Pobyt ve vesmíru má zničující vliv na astronauty. Ruce se jim děsivě mění

Web LiveScience vysvětlil, že rotace černé díry se liší od ostatních vesmírných těles. Zatímco planety, hvězdy a asteroidy jsou pevná tělesa s fyzickými povrchy, černé díry jsou vlastně oblastmi časoprostoru svázanými vnějším nefyzickým povrchem zvaným horizont události, zpoza kterého nemůže uniknout žádné světlo.

„Zatímco rotace planet nebo hvězd je určována rozložením jejich hmoty, rotaci černé díry popisuje její moment hybnosti. Vzhledem k extrémním gravitačním silám poblíž černé díry vyvolává její rotace vysoké zakřivení a pokroucení časoprostoru, který vytváří takzvanou ergosféru. Je to efekt jedinečný pro černé díry. U planet nebo hvězd nevzniká,“ řekl LiveScience teoretický fyzik z anglické Sussexské univerzity Xavier Calmet, který se na studii nepodílel.

Detailní pohled na Mléčnou dráhu:

Znalost hmotnosti a rotace černých děr pomůže astronomům pochopit jejich vznik a vývoj. „Ty, které se utvářely slučováním menších černých děr, mívají obvykle nižší hodnotu rotace, zatímco černá díra vzniklá pojímáním okolních plynů by měla rotační hodnotu vyšší. Rychlost rotace Sgr A* by nasvědčovala, že významná část její hmotnosti pochází právě z pojímání hmoty z okolí,“ řekl CNN kosmolog Dejan Stojkovic z univerzity v americkém Buffalu, který se na studii také nepodílel.

Černé díry stále překvapují

První záběr černé díry v centru Mléčné dráhy zveřejnil výzkumný tým projektu Event Horizon Telescope loni. Není ovšem jediná, na kterou se vědci v posledních měsících zaměřují. Ve vzdálené galaxii čtyřicetkrát větší, než je ta naše, například objevili novou supermasivní díru, která se dokonce natočila směrem k Zemi. Ve vzdálenosti 250 milionů světelných let od Země NASA zase dokázala zaznamenat, jak černá díra pohlcuje hvězdu.

Vědce znejistila obří černá díra:

Britští vědci mají za to, že se k Zemi obrátila supermasivní černá díra. Ilustrační snímek
Nová supermasivní černá díra znejistila vědce. Natočila se směrem k Zemi

Fascinující vesmírné divadlo pak znamenala exploze pod označením AT2021lwx, která podle vědců pochází ze střetu obrovského oblaku plynu, možná tisíckrát většího než Slunce, s obří černou dírou. Rozsah výbuchu byl doposud největší pozorovaný, mnohokrát větší, než jaký by byl u supernovy - hvězdné exploze.

Otestujte své znalosti ve vesmírném kvízu:

Otestujte si, jak moc znáte Slunce a další obry z naší galaxie
KVÍZ: Vydejte se do vesmíru. Co víte o Slunci a dalších obrech naší soustavy?

Zájemcům o výzkum vesmíru se sledovat Deník.cz opravdu vyplatí. Novinky z astronomie zveřejňujeme pravidelně a kromě informací o černých dírách jste se z načich článků mohli dozvědět například to, že Mléčnou dráhu čekají dva karamboly, z nichž jeden bude osudový. Přinášíme i další zajímavosti z vesmíru, například ikonické vesírné momenty roku 2022, které působí jako ze sci-fi filmu.