Další meteorický roj nad Českem během posledních dvou týdnů bude k vidění v noci na 6. května. Země totiž proletí proudem prachových částic uvolněných z Halleyovy komety. Roji se též říká éta Akvaridy (Aquaridy), jelikož meteory jakoby vylétají ze souhvězdí Vodnáře. „Podmínky pro pozorování budou téměř ideální,“ uvedl ředitel Hvězdárny a planetária Brno Jiří Dušek.

Dodal, že úkaz bude možné pozorovat pouhým okem. Nejlepší pro sledování je najít místo nerušené umělým světlem a s dobrým výhledem především na východní obzor. Dušek pozorovatelům doporučil, aby se dobře oblékli a vytrvali až do svítání, jelikož jasné proudy světla lze spatřit až nad ránem. Podívanou by podle meteorologů mohla omezit oblačnost.

Čínský student z Česka objevil 5000. kometu:

Čínský student z pražské Univerzity Karlovy objevil pětitisící kometu. Jubilejním nálezem pomohl agenturám NASA a ESA při průzkumu vesmíru. Ilustrační foto
Je z Číny, studuje v Praze. Student objevil 5000. kometu: Česko mě inspiruje

„Vrchol jevu je shodný s novem Měsíce, což znamená, že obloha bude před svítáním mimořádně tmavá,“ sdělila pro server The Conversation astronomka Tanya Hillová z Výzkumného institutu Muzea v Melbourne.

Podle odborníků lidé mohou během hodiny zahlédnout až několik zanikajících prachových zrnek komety. „V České republice spadne při maximu okolo dvaceti meteorů za hodinu, při zvýšené aktivitě to může být i několikanásobek,“ napsali experti z České astronomické společnosti.

Jak pozorovat éta Akvaridy (Aquaridy):

Meteorický roj Halleyovy komety 5. až 6. května 2024.Meteorický roj Halleyovy komety 5. až 6. května 2024.Zdroj: se svolením Hvězdárny a planetária Brno

Hillová uvedla, že vědci modelující chování éta Akvarid v posledních desetiletích našli náznaky, že letos se letos může výrazně zvýšit jejich počet. „Naznačují, že v roce 2024 by mohl být nejsilnějším v celém 21. století,“ napsala.

Vědkyně však upozornila, že předpovídat aktivitu meteorických rojů je složité. „Někteří jiní astronomové se domnívají, že jev bude obvyklý,“ dodala Hillová.

Důležitá kometa

Halleyova kometa, oficiálním názvem 1P/Halley, oběhne Slunce přibližně každých 76 let. Na své současné dráze strávila tisíce let. Při každém průletu Sluneční soustavou vyvrhuje prach a plyn, které se pak šíří vesmírem.

Letos bude možné pozorovat i hvězdu, která se objeví jednou za 80 let:

Na noční obloze letos zjasní nova. Ilustrační snímek
Na noční obloze zazáří nová hvězda. Unikátní jev je viditelný jednou za 80 let

Země těmito úlomky dvakrát ročně prolétá, čímž vznikají dva slavné meteorické roje. V květnu to jsou éta Akvaridy, a v říjnu Orionidy, nazvané podle souhvězdí Oriona. I ty bude letos možné pozorovat, ale překážkou v čistém výhledu může být světlo z Měsíce.

Přímo Halleyovu kometu pak bude možné spatřit až v roce 2061. Naposledy totiž byla v blízkosti Země v roce 1986. Dušek doplnil, že poprvé ji lidé spatřili již v roce 240 před naším letopočtem v Číně. Název však dostala až na začátku 18. století po jejím oficiálním objeviteli Edmundu Halleyovi, který předpověděl její návrat.

Takhle byl vidět meteorický roj éta Akvaridy před dvěma lety:

Kometa za svou existenci ovlivnila lidskou historii. Někteří teologové se domnívají, že její průlet mohl zapříčinit biblický příběh o Betlémské hvězdě. V židovském učení Talmudu pak zaznívá věta, že kvůli hvězdě objevující se každých sedmdesát let lodě na moři bloudí.

Lidé ji považovali i za předzvěst porážky Anglosasů v bitvě u Hastingsu. A v roce 1607 kometu údajně v Praze pozoroval Johannes Kepler. V roce 1910 ji lidé poprvé vyfotografovali.

Průlet meteorů

V posledních měsících se lidem v různých koutech světa díky prolétajícím vesmírným tělesům naskytla úžasná podívaná. Nad Berlínem explodoval meteorit, který nesl informace o Marsu, Venuši i Zemi. Vědci z Cornellovy univerzity posléze zjistili, že byl nejrychleji rotujícím meteoritem, který kdy astronomové viděli.

Co vše letos v Česku uvidíte na obloze?

Polární záře je už vidět i v Česku. Takto vypadala loni u Posluchova na Olomoucku.
Vesmírné úkazy 2024: Čechy potěší polární záře, za zatměním bude třeba vyjet

Ve Spojených státech amerických oblohu v únoru rozzářila ohnivá koule. A v Austrálii odborníci nalezli po dopadu meteoritu skleněné úlomky obsahující vzácné vesmírné kovy.