Podle známého příběhu ohlásila příchod Ježíše na svět Betlémská hvězda. Letos mohou v období adventu lidé sledovat jiné nebeské divadlo, neméně fascinující - „padající hvězdy“. Již tento týden totiž nastane maximum meteorického roje Geminidy, konkrétně v noci ze 14. prosince na 15. prosince.

Víte, že meteorický roj Leonidy rozpoutal v roce 1833 unikátní ohnivou show:

Leonidy - umělecké zobrazení tohoto meteorického deště z listopadu 1833, kdy nastalo jedno z nejpozoruhodnějších pozorování
Masivní Leonidy v roce 1833: Ohnivá show, kterou lidé vnímali jako Boží znamení

Dá-li počasí, může být letošní sledování opravdu příjemné. „Pozorování meteorického roje Geminidy, jehož maximum má nastat 14. prosince kolem osmé hodiny večer, letos nebude rušit Měsíc, který je těsně po novu, takže pozorovací podmínky budou ideální. Maximální hodinová frekvence by měla dosáhnout 150 meteorů za hodinu,“ shrnul mluvčí Astronomického ústavu Akademie věd České republiky Pavel Suchan.

Jak poznat Geminidy:

Letošní poslední šance

Podle ředitele brněnské hvězdárny Jiřího Duška budou Geminidy posledním letošním nápadným úkazem na noční obloze. Přestože Měsíc jejich pozorování nepokazí, lidé by své šance na spatření takzvaných padajících hvězd měli zvýšit zvolením vhodného místa pro pozorování, ideálně bez světla z pouličního osvětlení a městského světelného smogu.

A také dbát na to, že na rozdíl od známých Perseid, které padají za teplých srpnových nocí, nyní musí pamatovat i na vhodný oděv pro pobyt venku za zimního večera.

Letos nebe nabídlo i další meteorické roje jako Perseidy:

„Sledovat Geminidy není obtížné. Stačí se teple obléci a ulehnout na lehátko nebo si jenom sednout do pohodlného křesla. Podmínkou je dobrý rozhled až daleko k západnímu obzoru, stejně jako tmavá obloha. Pokud budeme mít štěstí, zahlédneme až několik desítek Geminid za hodinu,“ upřesnil Dušek.

Částice z planetky Phaeton

Meteorický roj Geminidy pochází z oblasti kolem hvězdy Castor ze souhvězdí Blíženců - z jejich latinského jména získal i název.

„Jedná se o drobné částice z malé planetky označované Phaeton. Ta se pohybuje kolem Slunce s periodou 1,43 roku po velmi protáhlé dráze, která ji zanáší ke Slunci blíže, než se pohybuje Merkur. V té době se na povrchu dočasně zahřeje až na 700 stupňů Celsia. Planetka Phaeton byla objevena v roce 1983, má průměr nanejvýš 5 kilometrů,“ vysvětlil ředitel brněnské hvezdárny Dušek.

Geminidy možná vytvořila katastrofická srážka těles

Geminidy pozorované nedaleko britského Bathu 13. prosince 2014Geminidy pozorované nedaleko britského Bathu 13. prosince 2014Zdroj: Wikimedia Commons, Mike Peel, CC-BY-SA-4.0Přestože Geminidy patří k nejaktivnějším a nejpravidelnějším meteorickým rojům a lidstvo je zná už dlouhá léta, vědci o nich stále zjišťují nové a nové informace. Další studie o nich vznikla také v první polovině letošního roku - zveřejnil ji časopis The Planetary Science Journal.

Konkrétně se věnovala jejich původu, neboť na rozdíl od jiných meteorických rojů, které většinou pocházejí z komet, je původce Geminid, planetka Phaeton, dost možná asteroidem. Dosud se vědci přikláněli k verzi, že je vyhaslým jádrem již neaktivní komety. S tím ale autoři článku z Princetonu na základě nových poznatků nesouhlasí, přestože si uvědomují, že je to ojedinělý případ. „Většina meteorických rojů je tvořena kometárním mechanismem, je neobvyklé, že tento pochází z asteroidu,“ řekl autor studie Wolf Cukier.

On a jeho tým zvolili pro bádání týkající se původu roje unikátní metodu. „Až donedávna byly Geminidy studovány pouze ze Země. Výzkumníci z Princetonu však využili pozorování uskutečněná sondou Parker Solar Probe amerického Úřadu pro letectví a vesmír (NASA), aby odvodili, že Geminidy vznikly pravděpodobně po katastrofické události - jako je srážka ve vysoké rychlosti s jiným tělesem nebo exploze plynů,“ shrnul server Phys.org.

Právě taková událost totiž podle nich mohla zapříčinit, že se z planetky Phaeton v určitém bodě oddělují částice, které lidé ze Země mohou pozorovat jako jeden z nejvelkolepějších meteorických rojů v roce.