Astronauti se na palubách vesmírných lodí budou muset obejít bez salátu. Vědci totiž zjistili, že se ve vesmíru vypěstovaná listová zelenina nedokáže bránit lidským patogenům. K napadením bakteriemi je v kosmu dokonce náchylnější než na Zemi.

Astronauti si přitom rádi zpestřují jídelníček plný moučných tortill právě zeleninou, kterou si sami vypěstují. Na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) rostou saláty a další plodiny už tři roky. Astronauti je pěstují ve speciálních komorách. Jedná se o takzvané hydroponické pěstování, tedy o metodu, při které není potřeba půda, namísto toho rostliny získávají živiny ze živných roztoků.

Nemoci a zmařené mise

Odborníci v nejnovější studii zveřejněné v časopisech Scientific Reports a npj Microgravity nyní ale překvapivě uvedli, že salát pěstovaný ve vesmírných podmínkách nulové gravitace může zavléct na vesmírnou loď nepříjemné, potravinami přenášené nemoci, které v konečném důsledku mohou zmařit mise za miliardy dolarů. Astronauty by mohly ohrožovat patogeny, jako jsou bakterie E. coli nebo salmonela.

Co se stane v případě, kdy astronaut zemře během 300 milionů kilometrů dlouhé cesty na Mars?

Pohled na Zemi z povrchu Měsíce
Co se stane, když člověk zemře ve vesmíru? Některé scénáře jsou až děsivé

Za výzkumem stojí experti z americké University of Delaware, kteří začali pěstovat salát v podobných podmínkách, jako panují v kosmu. Předpokládali, že stejně jako na Zemi se drobné póry v listech a stoncích, které rostliny používají k dýchání, v případech, kdy je v blízkosti stresor (kterým mohou být třeba bakterie) uzavírají, aby chránily rostlinu.

Jak se pěstuje salát ve vesmíru?

Zranitelný salát

U bakterií salmonely však tento obranný mechanismus překvapivě nefungoval. Kolonizaci patogeny se listová zelenina nebránila. „Skutečnost, že póry rostliny zůstaly otevřené, i když jsme jim předkládali stresor, byla opravdu nečekaná,“ citoval hlavního autora studie Noaha Totslineho list Forbes. Rostliny jednoduše nedokázaly spustit biologickou reakci, jež by způsobila zavření průduchů.

Bakterie salmonela nakonec dokázala v podmínkách mikrogravitace napadnout tkáň listů salátu ještě snadněji než na Zemi. Z výsledků výzkumu se vědci chtějí poučit a použít je ke snížení rizik pro astronauty aktuálně žijící na Mezinárodní vesmírné stanici, ale i ty, kteří se do vesmíru teprve chystají.

Mnoho lidí netuší, co se děje ve vesmíru s močí astronautů:

Mezinárodní vesmírná stanice ISS
Kam ve vesmíru mizí moč astronautů? Některé lidi může pravda šokovat

Odborníci pokládají lepší porozumění lidským patogenům na rostlinách pěstovaných ve vesmíru za důležité. Lidé podle nich budou brzy v kosmu žít v daleko větším počtu a s hydroponickým pěstováním plodin, které je snadné, se počítá.

Experti už začali zvažovat řešení. Na začátku snahy o snížení rizik výskytu mikrobů na rostlinách ve vesmírném prostředí by se podle profesora na biotechnologickém institutu Delawarské univerzity Kaliho Kniela mohla používat sterilizovaná semena. Alternativou by mohlo být vyladění genetiky rostlin, aby se zabránilo otevírání průduchů ve vesmíru.

Zatím nevyřešeným problémem podle portálu Space zůstává, jak zcela zamezit výskytu mikrobů ve vesmírném prostředí a jejich přenesení na rostliny.

Maso a sušenky

Kromě rostlin se ve vesmíru podařilo vypěstovat už i maso. Úspěch si na konto připsali astronauti ze společnosti SpaceX. Umělé maso ve vesmíru dokázali „vyrobit“ s pomocí speciální 3D tiskárny uzpůsobené k práci s biologickým materiálem. Vytištěný steak byl podle odborníků dokonce poživatelný.

Astronauti z mise společnosti Space X se ve vesmíru pokusili uměle vypěstovat maso. A experiment se jim vydařil:

Mezinárodní vesmírná stanice.
Astronauti ve vesmíru vypěstovali maso. Experti však poukazují na rizika

Američtí astronauti také před několika lety začali testovat vesmírné pečení. První pochutinou měly být sušenky, výsledný produkt byl ale nakonec nepoživatelný. Náklady na podobné pokusy se speciální troubou se pohybují kolem 800 tisíc korun.

Zajímavostí je, že se na přípravě jídel pro astronauty při budoucích vesmírných výpravách možná bude podílet i český tým pod vedením Jakuba Krejčíka, stojícího za nutričně kompletní potravinou známou jako Mana. Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) by nový projekt Krejčíka Rocket Lunch mohl v budoucnu využít při vývoji speciálního nástroje určeného k výdeji stravy. Ten bude obsahovat suroviny v prášku, olej a vodu a bude schopný napodobit různé techniky používané v kuchyni. Spolupráce by se mohla uskutečnit už na misi Artemis, jež se má k Měsíci vydat v roce 2025.