Postavení měsíčních základen je zase o chlup více pravděpodobné. Vědci totiž našli ve vzorcích vodík, který má potenciál jako zdroj přímo využitelný na povrchu Měsíce. Díky tomu přišli na to, jak se na jeho povrchu tvoří a udržuje.

Nalezení způsobu výroby a využití paliva na Měsíci je podle expertů naprosto klíčové pro budoucnost průzkumu vesmíru. I proto chtěli lépe pochopit to, kde a jak se voda a vodík tvoří a udržuje v měsíční půdě. List The Independent informuje, že jsou oba prvky životně důležitými zdroji pro budoucí lunární základny a výzkum vesmíru na delší vzdálenosti.

Jak vypadá srdce Mléčné dráhy? Podívejte se:

Srdce Mléčné dráhy zachycené Webbovým teleskopem.
Webbův teleskop nahlédl do srdce Mléčné dráhy. Odhalil dosud nevídané detaily

Vodík se navíc může stát zdrojem, který bude možné využívat přímo na povrchu Měsíce, až se na něm budou nacházet trvalá zařízení. „Lokalizace zdrojů a pochopení způsobu jejich sběru před cestou na Měsíc jsou pro výzkum vesmíru nesmírně cenné,“ uvedla spoluautorka studie Katherine D. Burgessová z americké Naval Research Laboratory (NRL).

Odborníci pomocí mikroskopických technik zkoumali vzorky měsíční půdy získané z misí Apollo. Výzkumný tým je analyzoval, aby se dozvěděl více o vesmírném zvětrávání - procesu, kterým povrchy interagují s prostředím. Zjistil, že se vodík ze slunečního větru koncentruje v malých dutinách uvnitř minerálů v měsíční půdě.

Snímky z mise Euclid udivují svou ostrostí:

Snímek pořízený vesmírným dalekohledem Euclid ukazuje barevný snímek části vesmíru s tisíci hvězdami a galaxiemi v Evropském středisku pro vesmírné operace (ESA/ESOC) v Darmstadtu, Německo, 7. listopadu 2023
ESA zveřejnila barevné snímky vesmíru z mise Euclid. Udivují svou ostrostí

Zvětrávaní půdy na Měsíci tedy může zachycovat vodík, což naznačuje, že právě zrnka půdy s minerály by se mohly dát využít na výrobu alternativního paliva. To je úplně nový objev, v minulosti ve vzorcích podobně detekovali hélium a vodu. Kromě toho podle portálu Space odborníci předpokládají, že vodík se v půdě vyskytl i díky dopadům komet na Měsíc.

Jak chce NASA postavit lunární základnu?

Experti navíc plánují, že led na Měsíci v budoucnu použijí jako vodu pro astronauty přímo na místě a zároveň ho zvládnout rozložit na jeho složky, tedy vodík a kyslík a použít je jako raketové palivo pro cesty mezi Měsícem a Zemí.

Vodík na jižním pólu, síra na rovníku

Zjištění ve výzkumu publikovaném v časopise Communications Earth & Environment poskytuje vědcům více informací o tom, kde se na Měsíci koncentruje vodík a tím i možný zdroj paliva. Zajímavostí je, že astronauti z programu Apollo nesbírali horniny v blízkosti jižního pólu Měsíce, kde by se vodík mohl nejvíce vyskytovat, ale v blízkosti rovníku. Objev má tak „důležité důsledky pro přetrvávání molekulárního vodíku v oblastech za měsíčními póly“.

V blízkosti jižního pólu Měsíce objevila překvapivý prvek indická mise Čandrájan-3. V měsíční půdě našla stopy síry, a to v o dost větším množství, než experti předpokládali. Jednoho dne by mohla pomoci astronautům při vývoji akumulátorů a další infrastruktury na Měsíci.