Vesmír ukrývá před zrakem lidí exoplanety, hvězdy i další tělesa, která vědci postupně objevují. Záhadné úkazy však nalézají i na již známých místech. Od roku 2004 se například snaží zjistit, co je uvnitř pozoruhodné díry na Marsu, která je zhruba 150 metrů široká a dosahuje hloubky 175 metrů.

Na Marsu byl symbol jako ze Star Treku:

O tom, o co by se mohlo jednat, však dosud pouze spekulují. Podle jedné z teorií může být otvorem do podzemních lávových tunelů, jelikož jáma se nachází u spícího vulkánu Arsia Mons v oblasti Tharsis, což je rozsáhlá sopečná planina měřící tisíce kilometrů. Ve srovnání se zbytkem Marsu je vyvýšená a v průměru je asi deset kilometrů nad střední nadmořskou výškou planety.

„Místo bylo v minulosti zřejmě vulkanicky aktivní a zde nacházející se útvary mohou být přímým důsledkem dávné sopečné činnosti,“ uvedli astronomové pro server Universe Today.

Snímek jámy poblíž sopky Arsia Mons:

close Snímek jámy u sopky Arsia Mons. info Zdroj: se svolením NASA/GSFC/Arizona State University zoom_in Snímek jámy u sopky Arsia Mons.

Podle expertů by na Marsu mohly být lávové tunely i proto, že gravitace je zde mnohem slabší než na Zemi, díky čemuž se mohly vytvořit mnohem větší útvary.

Jenže vědci mají i druhou teorii. Na záběrech je totiž možné vidět i osvětlená boční stěna. To by mohlo naznačovat, že se jedná pouze o šachtu, která není spojená s jeskyněmi ani tunely. Naopak je výsledkem propadu, k němuž došlo hluboko pod zemí. Server Science Alert uvedl, že identické útvary lze najít například u sopek na Havaji, kde dosahují podobné hloubky.

Vědce na Marsu překvapily i tajemné kruhy v písku:

Záhadou je pro NASA a další kosmické agentury i marťanská sopka Pavonis Mons. Také na ní se nachází jáma s dutinou. Jenže vědci opět nedokáží určit její podstatu. V tomto případě nejsou schopni ani odhadnout, zda by mohla být lávovým tunelem, jelikož je ve srovnání s těmi na Zemi trpasličí.

Složitý průzkum

Aby vědci zjistili, k čemu jámy na Marsu ve skutečnosti slouží, chtějí uskutečnit mise s průzkumnými roboty. Zatím však kromě několika koncepčních návrhů robotických pomocníků nemají jasný plán.

Obří jáma u Pavonis Mons na Marsu:

| Video: Youtube

Podobný problém podle Universe Today řeší i na Měsíci, kam chtějí roboty vyslat kvůli průzkumu lávových tunelů, o kterých ale mají více informací. Navíc zde je jednou z možností i mise astronautů, kteří by mohli útvary zkoumat z nafukovacích obydlí, jež by je chránily před výkyvy teplot, radiací a mikrometeority.

Mars je v tomto ohledu mnohem komplikovanější a lidská noha zatím nemůže vstoupit na jeho povrch.

Objevy na Marsu

Planeta Mars fascinuje astronomy dlouhodobě. Již o ní získali mnoho informací a v posledních letech zaznamenali několik významných objevů. Díky vozítku Perseverance pořídili snímky prachového ďábla. S jeho pomocí taky zjistili, jaké na Rudé planetě panuje počasí. Rovněž poznali překvapivé detaily o tamní zimě.

Podivné otřesy na Marsu:

Perseverance taky pořidilo zvukové záznamy, čímž odhalilo, jak zní Mars. Odborníci taky objevili důkazy o dopadu asteroidu, který na planetě vyvolal tsunami. Dále nalezli případný úkryt pro astronauty. A jedinečná stopa naznačuje, že na Marsu byl život. Rovněž zde existují místa, kde by se mohl vyskytovat organický život.