Curiosity jezdí po rudé planetě už víc než čtyři tisíce dnů, ale stále zůstává věrná svému jménu. Zvídavě fotí své okolí a v současné době šplhá nahoru úbočím marsovské hory Aeolis Mons. Doma na Zemi pak zvědaví experti i nadšenci prochází web mise a dívají se, co nového vozítko našlo. A občas se přitom dobře baví, všiml si web Space.

Tentokrát vzbudil pozornost snímek, který Curiosity pořídila na Aeolis Mons, zvané též Mount Sharp v 4062. den své mise levou navigační kamerou. Podobnosti se symbolem ze seriálu Star Trek si všiml amatérský astronom Scott Atkinson a zavtipkoval si na síti X. „Vsadím se, že fanoušci Star Treku v týmu Curiosity měli na tváři úsměv od ucha k uchu, když se jim tenhle obrázek objevil na obrazovkách,“ napsal Atkinson.

Server Space připomněl, že Curiosity přistála na Marsu 5. srpna 2012 a od té doby jezdí po povrchu planety a plní svoje dlouhodobé úkoly spojené s hledáním podmínek pro život na rudé planetě.

Příležitost. Tak zní český překlad anglického slova Opportunity. Stejnojmenné vozítko svou příležitost na Marsu využilo dokonale:

Vozítko Opportunity
Rekordman na Marsu: Vozítko Opportunity bylo podle vědců cílevědomé jako člověk

Při plnění tohoto úkolu šplhá nyní po svahu Aeolis Mons, nahlíží do jeho vrstev a zkoumá, kudy v dávné minulosti Marsu tekla voda. „Různé vrstvy Mount Sharp představují odlišné éry marsovské historie. S tím, jak Curiosity stoupá výš, dozvídají se vědci víc o tom, jak se krajina měnila v čase,“ vysvětloval řídící tým mise před časem.

Pátrání po stopách dávného života

Dlouhá a úspěšná mise Curiosity přispěla před čtyřmi lety k vyslání druhého vozítka. Dostalo jméno Perserverance a jeho hlavním úkolem je pátrat po stopách dávného života. I jeho snímky umí vzbudit rozruch, všiml si před časem web Futurism.

Loni v létě totiž vozítko vyfotilo podivné kameny koblihového tvaru, který se vědcům příliš nedařilo vysvětlit. Neshodli se ani na tom, zda pochází ze samotné planety, nebo na její povrch dopadly z vesmíru. „Nemohu zcela vyloučit, že jsou meteoritického původu, ale považuji za velmi nepravděpodobné a to proto, že v této oblasti kamenů s vyhloubenými vnitřky vidíme spoustu,“ řekl CNN astronom Jim Rice.

Odborníci zjistili, že na Marsu před třemi miliardami let panovalo podobné klima jako na Zemi:

Na Marsu se před miliardami let mohla střídat suchá a vlhká období.
Byl na Marsu život? Vědci jsou blízko pravdě. Mají stopu, o jaké se jim nesnilo

Deltovitý útvar připomínající emblém Star Treku vyfotila v roce 2019 i družice NASA snímkující Mars z jeho oběžné dráhy. Jak popsal web ScienceAlert, na Marsu se takové útvary vyskytují poměrně často a souvisí s dávnou sopečnou aktivitou. Láva tehdy obtékala písečné duny, které později odvál marsovský vítr a zbyly jen ztuhlé proudy lávy. Podobný fenomén je známý ze Země, na Marsu ho ale badatelé pozorovali a popsali teprve nedávno.

O nových poznatcích z výzkumu Marsu informuje Deník často. Loni psal například o pozorování prachového víru na povrchu planety, pátrání po stopách života či nálezu organických molekul na dně jednoho z kráterů. Informoval také o programu pro přípravu posádek na budoucí pilotované mise i o tom, jaké padají na Marsu vločky a připomněl i výročí vozítka Opportunity.