Češi ke konci dubna mohou na noční obloze spatřit meteorický roj Lyridy. Nejvíce meteorů z něj bude podle astronomů vidět v noci na 23. dubna, případně na 24. dubna. „Pozorování ale bude rušit téměř úplňkový Měsíc,“ sdělil Deníku ředitel Hvězdárny a planetária Brno Jiří Dušek.

Jaké vesmírné jevy je možné pozorovat v Česku v roce 2024:

Polární záře je už vidět i v Česku. Takto vypadala loni u Posluchova na Olomoucku.
Vesmírné úkazy 2024: Čechy potěší polární záře, za zatměním bude třeba vyjet

Meteorický roj Lyridy mohou zájemci sledovat pouhým okem. Odborníci z Astronomického ústavu Akademie věd České republiky doplnili, že k pozorování je ideální vyhledat oblasti, kde není velký světelný smog. Tedy mimo silně osvětlená města či na vyvýšená místa. Nicméně jev lze sledovat i z balkonů nebo zahrad svých domů.

Lyridy nejsou tak vydatné jako srpnové Perseidy. „Zpravidla lze během noci zahlédnout asi deset jasnějších Lyrid za hodinu,“ uvedl Dušek. Občas však podle něj mohou překvapit až stovkou meteorů za hodinu. V takto vydatném počtu je vědci naposledy pozorovali v roce 1982 ve Spojených státech amerických.

Lyridy na loňské noční obloze:

K viditelnosti úkazu dochází, když Země proletí meziplanetárním proudem drobných částic uvolněných v minulých staletích z jádra komety Thatcher, kterou vědci objevili v roce 1861. K tomu dochází právě v období mezi 14. a 30. dubnem.

Název Lyridy mají, protože na obloze zdánlivě vylétají ze souhvězdí Lyry. Jedná se o jeden z nejstarších známých meteorických rojů.

„První zaznamenané pozorování v Číně se totiž datuje rokem 687 před naším letopočtem,“ upřesnil Dušek.

Pozůstatky slavné komety

Upřít pohledy na noční oblohu mohou Češi i v noci z 5. na 6. května, kdy bude možné spatřit meteorický roj Halleyovy komety, též nazývaný jako éta Akvaridy, jelikož meteory vylétají ze souhvězdí Vodnáře. Lidé mohou během hodiny zahlédnout až několik zanikajících prachových zrnek komety.

Na obloze letos bude možné spatřit hvězdu, která se objeví jednou za 80 let:

Na noční obloze letos zjasní nova. Ilustrační snímek
Na noční obloze zazáří nová hvězda. Unikátní jev je viditelný jednou za 80 let

Halleyova kometa

• Slunce oběhne jednou za 76 roků.
  • Poprvé ji spatřili v roce 240 před Kristem.
  • Další pozorování bude možné v roce 2061.

Zatím naposledy byla Halleyova kometa pozorovatelná ze Země v roce 1986.Zatím naposledy byla Halleyova kometa pozorovatelná ze Země v roce 1986.Zdroj: Wikimedia Commons, NASA/W. Liller - NSSDC's Photo Gallery, volné dílo

„Podmínky pro pozorování budou téměř ideální,“ uvedl Dušek. I v tomto případě lze jev sledovat pouhým okem. Nejlepší pro sledování je najít místo nerušené umělým světlem a s dobrým výhledem především na východní obzor. Ředitel brněnské hvězdárny pozorovatelům doporučuje, aby se dobře oblékli a vytrvali až do svítání.

Experti z České astronomické společnosti dodali, že meteory jsou často dlouhé a rychlé. „V České republice spadne při maximu okolo dvaceti meteorů za hodinu, při zvýšené aktivitě to může být i několikanásobek,“ napsali. Dále uvedli, že ačkoliv částice z Halleyovy komety jsou poměrně aktivní a nad ránem mohou produkovat občasné jasné meteory, aktivita je kvůli malé výšce radiantu nad obzorem nízká.

Meteorický roj Halleyovy komety bude možné pozorovat mezi 5. a 6. květnem:

Meteorický roj Halleyovy komety 5. až 6. května 2024.Meteorický roj Halleyovy komety 5. až 6. května 2024Zdroj: se svolením Hvězdárny a planetária Brno

Kdo nestihne vidět jev v květnu, může jej znovu spatřit v říjnu. Země totiž během kalendářního roku prolétá proudem prachových částic uvolněných z komety dvakrát. Na podzim se však jedná o takzvané Orionidy, nazvané podle souhvězdí Oriona. Pozorování ale bude rušit Měsíc.

Meteory na Zemi

Meteorické roje pro lidi zpravidla znamenají úžasnou podívanou. Ovšem jsou případy, kdy se vesmírné úlomky dostanou do kontaktu se Zemí, čímž mohou vzniknout další fascinující, ale i dramatické, události. V Austrálii nalezli po dopadu meteoritu skleněné úlomky obsahující vzácné vesmírné kovy.

Úplné zatmění Slunce bylo letos nad Severní Amerikou:

Zatmění Slunce, 8. duben 2024
Úplné zatmění Slunce uchvátilo Ameriku. Unikátní jev lze vidět jednou za staletí

Ve Spojených státech meteor, který se proměnil v ohnivou kouli, rozzářil noční oblohu. A nad německým Berlínem vybuchl meteorit, který nesl informace o třech planetách.