Na více než 25minutovém videu, na které se lze podívat v galerii článku, se lidem naskýtá úžasný pohled na cestu kosmické lodi Orion z vesmírné mise Artemis 1 při jejím loňském návratu na Zemi.

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír nedávno na svých sociálních sítích zveřejnil sestříhaný minutový záznam odhalující průlet zemskou atmosférou rychlostí jedenáct kilometrů za sekundu, což je dle serveru ScienceAlert až 32krát víc, než je rychlost zvuku.

V plné verzi videa pak lze sledovat modrou planetu z vesmíru, zatímco loď Orion klesá až do její atmosféry, kde vzplane a vytvoří plazmovou stopu.

Jak se za 25 let existence proměnila ISS?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) funguje už 25 let
ISS prošla za 25 let neuvěřitelnou proměnou. NASA srovnala snímky tehdy a teď

„Z objektu nejspíš odpadává nízkoemisní páska. Náhlé změny a oblaka představují odpalování řídicích trysek,“ popsal, co mohou diváci spatřit při průletu atmosférou, letecký inženýr Chris Combs z Texaské univerzity v San Antoniu na sociální síti X. Dodal také, že cvakavé a dunivé zvuky vydávají ventily pro odpálení trysek.

Mise na Měsíc

Pilotovaná kosmická loď Orion má dopravovat člověka do blízkosti Měsíce, k Marsu i dalším planetkám. Momentálně absolvovala dvě nepilotovaná testování, naposledy v roce 2022 v rámci mise Artemis 1, kdy provedla let kolem Měsíce. Koncem loňského roku pak zvládla úspěšný řízený návrat na Zemi a dopadla v Tichém oceánu.

Sestříhané záběry z mise Artemis 1 kosmické lodi Orion:

NASA při jejím návratu zároveň vyzkoušela nový druh procesu návratu, který vědcům umožnil pečlivěji kontrolovat, kam loď dopadne, bez ohledu na to, kde se poprvé objeví v atmosféře.