Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) se letos dle svého prohlášení chce dotknout Slunce. Umožnit mu to má sonda Parker Solar Probe, která 24. prosince proletí kolem hvězdy rychlostí 195 kilometrů za sekundu, a přitom bude vzdálená od extrémně žhavého povrchu pouhých 6,1 milionu kilometrů. Rychlost způsobí obrovská gravitační přitažlivost, která bude na stroj působit při pádu k Slunci.

Sonda agentury NASA má být prvním lidským zařízením, které se dostane na dosah Slunce:

Má se jednat o historický okamžik v dějinách lidstva, jelikož se dosud žádnému jinému objektu vyrobenému člověkem nepodařilo natolik přiblížit k Slunci, ani dosáhnout takové rychlosti. „V podstatě téměř přistáváme na hvězdě,“ řekl pro BBC vědecký pracovník Nour Raouafi podílející se na projektu. „Je to ekvivalent přistání na Měsíci v roce 1969,“ dodal.

Vědci už znají odpověď na to, jak jednou Slunce zanikne:

Konec hvězdy ve středu Sluneční soustavy bude podle odborníků „epický“. Slunce po svém skonu vyvrhne do vesmíru materiál, který v něm bude zářit ještě dalších deset tisíc let
Jak jednou zanikne Slunce? Vědci už vědí, půjde o epický jev

Vědecké zařízení má čelit obrovské výzvě. V perihéliu, tedy v bodě oběžné dráhy sondy, který je nejblíž hvězdě, bude teplota na přední straně tělesa pravděpodobně dosahovat 1400 stupňů Celsia.

Významný bod pro studium Slunce

Úspěch má zajistit strategie spočívající v rychlém vstupu a výstupu sondy, během kterého provede měření slunečního prostředí pomocí sady přístrojů rozmístěných za silným tepelným štítem.

Vědci doufají, že tím získají průlomové poznatky o některých klíčových procesech hvězdy. „Nevíme, co objevíme, ale budeme hledat vlny ve slunečním větru spojené s ohřevem,“ řekla BBC vedoucí vědeckého oddělení agentury NASA Nicky Foxová.

Jak moc znáte Slunce a další vesmírné obry? Otestujte si své znalosti:

Otestujte si, jak moc znáte Slunce a další obry z naší galaxie
KVÍZ: Vydejte se do vesmíru. Co víte o Slunci a dalších obrech naší soustavy?

Výzkumníci především chtějí jasněji vysvětlit fungování vnější atmosféry Slunce, takzvané koróny. V tomto místě dochází k přehřívání dosahujícímu až neuvěřitelného milionu stupňů Celsia i víc. Jedná se o enormní rozdíl vůči povrchu hvězdy, který vidíme, jelikož ten dosahuje teploty 6000 stupňů Celsia.

Experti následným studiem mohou zlepšit předpovědi chování Slunce a fenoménu vesmírného počasí. To se týká silných erupcí částic a magnetických polí ze Slunce, které mohou narušit komunikaci na Zemi a dokonce vyřadit z provozu elektrické sítě. Záření také představuje zdravotní riziko pro astronauty. „Dostává to nový rozměr, když se uvažuje o zřízení stálé přítomnosti na Měsíci,“ řekl Raouafi.

Jediný možný pokus

Sonda Parker se od roku 2018, kdy ji NASA vyslala na misi do vesmíru, ke Slunci neustále přibližuje. Poslední zaznamenaný postup byl 29. prosince 2023. Letos 6. listopadu má obkroužit Venuši, která jí pomůže nasměrovat dráhu k nejbližšímu možnému bodu u žhavé hvězdy.

Vizualizace dráhy sondy Parker k Slunci:

Letošek bude vrcholem snažení sondy pro výzkum Slunce. Po prosinci již nebude možné se ke hvězdě tak přiblížit, jelikož dráha sondy neumožní výkyvy kolem Venuše, které by upravily její trajektorii pro bližší průlet.