Planeta tak velká, že popírá všechny zákony. Díky jejímu spárování s ultrachladnou trpasličí hvězdou donutila odborníky diskutovat o tom, co zatím o vesmíru vědí.

V nově publikované studii v časopise Science vědci uvedli, se zdá, že planeta je pro svou hostitelskou hvězdu příliš velká. Planeta je třináctkrát hmotnější než Země, obíhá však kolem hvězdy, která je devětkrát méně hmotná než naše Slunce. Poměr mezi nimi je tedy stokrát větší než mezi Zemí a Sluncem. Jedná se o ten nejchladnější a nejmenší typ hvězdy, jaký vědci znají.

Černá díra v centru Mléčné dráhy se chová zvláštně:

Rentgenový snímek ze satelitu Chandra zachycuje jádro naší Galaxie. Snímek vznikl po zatím nejdelší rentgenové expozici (celkem 164 hodin). Černá díra Sagittarius A* se nachází v nejjasnější části fotografie.
S černou dírou v Mléčné dráze se něco děje. Rychle rotuje a tahá časoprostor

Je to úplně poprvé, co odborníci narazili na planetu s tak vysokou hmotností obíhající kolem tak lehké hvězdy. Očekávali, že taková planeta ani nemůže existovat. „Tento objev skutečně potvrzuje, jak málo toho o vesmíru víme. Neočekávali bychom její existenci,“ citoval list The Independent vědce Suvratha Mahadevana z Pensylvánské státní univerzity.

Odborníci vysvětlili, že když se formují hvězdy z velkých mračen plynu a prachu, materiál se drží u hvězdy jako disk. Z přebytečného materiálu se v tomto místě rodí planety.

Přehodnocení chápání vzniku planet

Portál CNN doplnil, že množství materiálu přítomného v discích určuje, jak hmotné budou planety, které se kolem nich vytvoří. Materiál disku je rovněž značně závislý na hmotnosti hvězdy. Kolem malých trpasličích hvězd obíhají většinou malé a kamenné planety spíš než obří plynné planety.

Vědci popsali, jak jednou zanikne Slunce:

Konec hvězdy ve středu Sluneční soustavy bude podle odborníků „epický“. Slunce po svém skonu vyvrhne do vesmíru materiál, který v něm bude zářit ještě dalších deset tisíc let
Jak jednou zanikne Slunce? Vědci už vědí, půjde o epický jev

Problém podle expertů je, že disk kolem nové hvězdy známé pod názvem LHS 3154 neměl při formování tolik materiálu, aby se dokázala zformovat tak velká planeta. „Přesto je tam, takže nyní musíme přehodnotit naše chápání toho, jak planety a hvězdy vznikají,“ uvedl Mahadevan.

Množství prachu v disku by podle expertů muselo být nejméně desetkrát větší, než jaké se obvykle v discích kolem tak malých hvězd nachází. Jedním z možných vysvětlení by mohlo být, že planetární disky obsahují mnohem více prachu, než si dříve vědci mysleli.

Jaké typy exoplanet existují?

Planeta se nachází přibližně 51 světelných let od Slunce a objevil ji přístroj Habitable Zone Planet Finder instalovaný na dalekohledu Hobby-Eberly Telescope na McDonaldově observatoři v Texasu. Přístroj má za úkol hledat planety v obyvatelné zóně kolem malých, chladných hvězd. Je to taková vzdálenost od hvězdy, ve které je na planetě dostatečné teplo na to, aby se na ní nacházela kapalná voda a tím pádem i život. Čím chladnější hostitelská hvězda je, tím blíž u ní musí planeta být. Planeta přezdívaná LHS 3154b je velmi blízko, jeden oběh kolem hvězdy dokončí každých 3,7 pozemského dne.

Podivné exoplanety

Exoplanety jsou planety, které obíhají kolem jiné hvězdy, než je Slunce. Před téměř půl rokem vědci objevili jinou exoplanetu, jež by podle nich rovněž neměla existovat. Je větší než Neptun a kolem hvězdy podobné Slunci obíhá každých 19 hodin. Kromě toho má kolem sebe kovové mraky z titanu a křemičitanů. Planeta navíc odráží 80 procent dopadajícího světla, díky čemuž je extrémně reflexivní.

Další překvapující exoplanetu zcela pokrytou vodou našli vědci před rokem. Experti o ní řekli, že je o něco větší a hmotnější než Země a zároveň na ní panují podmínky, které by potenciálně mohly podporovat život.