Neustálým výzkumem se vědci dozvídají stále víc o vývoji vesmíru. Významným zjištěním nedávno přispěl i tým z Goddardova kosmického střediska NASA specializující se mimo jiné na Sluneční soustavu. V přelomové studii předpokládá, že trpasličí planeta Pluto vznikla stejně jako Triton, největší měsíc planety Neptun. V průběhu miliard let se však vydaly na odlišné cesty.

Vědci zjišťovali, co se nachází dál za Plutem:

Podle expertů se objekty zformovaly velmi blízko sebe ještě předtím, než se Sluneční soustava ustálila. „Mohlo to být mimo Kuiperův pás (oblast rozprostírající se od oběžné dráhy Neptunu až do vzdálenosti přibližně 55 astronomických jednotek od Slunce - pozn. redakce),“ uvedla planetární výzkumnice Kathleen Mandtová, která je autorkou studie zveřejněné v odborném časopise arXiv.

Vědci tak vyvrátili předchozí domněnky, že Triton mohl vzniknout v Kuiperově pásu. Důkazem je podle nich podobné složení těles. Obě objekty mají velké množství dusíku, stopové množství metanu a oxidu uhelnatého. Zároveň vykazují nízké množství vody.

Trpasličí planeta Pluto a měsíc Triton mají stejné složení:

Výsledky tak podle Mandtové naznačily, že tělesa vznikla v chladnějších vnějších oblastech mladé mlhoviny, jež obklopovala Slunce před 4,5 miliardami let. Dodala, je v té době dělila vzdálenost odpovídající vzdálenosti mezi Sluncem a Zemí.

Z nějakého důvodu pak Triton oblast opustil a následně ho přitáhla gravitace Neptunu. Jedním z možných vysvětlení je, že obří planety se během prvních sto milionů let existence Sluneční soustavy přiblížily ke Slunci, což mohlo narušit dráhy těles.

Výzkum omezuje vzdálenost

Myšlenka, že Triton a Pluto byli sourozenci, existuje již delší dobu. Přesto jsou vědci z nového výzkumu nadšení. „Upřesnění jejich původu pomůže lépe pochopit, jak vznikla Sluneční soustava,“ sdělil pro New Scientist astronom Paul Schenk z Lunárního a planetárního institutu v Texasu.

Na Marsu vědci objevili obří díry. Chtějí je prozkoumat:

Podle něj výzkum také naznačil, že mohou existovat další tělesa podobná velikostí i složením Plutu, která se zatoulala.

„Abychom skutečně pochopili, odkud Triton a Pluto pocházejí, musela by tato tělesa znovu navštívit družice. To se ale v dohledné době nejspíš nestane, protože cesta tam trvá dlouho,“ vysvětlila Mandtová.

Že by Pluto a Triton mohly být sourozenci, vědci tušili delší dobu. Nový výzkum vše potvrdil:

| Video: Youtube

Přelomové novinky u planet

Dalšími významnými objevy v posledních měsících byly například exoplaneta o velikosti Země, na které rok trvá pouze několik hodin. Vědci též nalezli sopečnou planetu tavící se zevnitř, nebo ohromnou exoplanetu, která by neměla existovat. Experti zjistili i to, že Jupiter byl kdysi placatý.

Zajímavosti o Tritonu

• Měsíc Neptunu objevil v roce 1846 britský astronom William Lassell.
  • Jedná se o jediný známý měsíc v Sluneční soustavě, který obíhá v protisměru rotace své planety.
  • Je sedmým největším měsícem v Sluneční soustavě.
  • Až z 35 procent jej tvoří led.
  • Jako jeden z mála měsíců ve Sluneční soustavě je geologicky aktivní. Na povrchu se vyskytují kryovulkány chrlící dusík.
  • Sonda Voyager 2 zajistila během průletu v roce 1989 důkladné pozorování.
  • Pro další bližší výzkum se od té doby nepodařilo získat finance.

Triton má několik odlišností od jiných měsíců:

| Video: Youtube