Lidé se pohybují ve vesmíru už mnoho let. Kromě neustále probíhající mise na Mezinárodní vesmírné stanici, kde se pravidelně střídají posádky zastupující Spojené státy americké, Rusko a další země, se letos poprvé uskutečnil komerční let na okraj vesmíru. Pořádala ho společnost Virgin Galactic miliardáře Richarda Bransona, který v oblasti vesmírné turistiky doplnil projekty Blue Origin a SpaceX patřící Jeffu Bezosovi a Elonu Muskovi. Kromě toho na vlastní vesmírné stanici pro pobyt kosmonautů pracuje i Čína.

Kam mizí lidská moč ve vesmíru? Odpověď vás může šokovat:

Mezinárodní vesmírná stanice ISS
Kam ve vesmíru mizí moč astronautů? Některé lidi může pravda šokovat

Jenže výpravy do míst mimo Zemi jsou zátěží pro lidské tělo, které pak čelí několika zdravotním následkům, mezi něž patří ztráta hustoty kostí a svalů, problémy se zrakem, močením a dokonce i erekcí. Nepříjemnou obtíží spojenou s výzkumem vesmíru je i takzvaná onycholýza, tedy odloučení nehtů.

Podle vědců se jedná o problém, který astronauty postihuje často. Příčinou je nejspíš atmosférický tlak, jenž je ve vesmíru velmi nízký, což lidskému tělu neprospívá. I proto lidé nosí skafandry, aby mohli bezpečně provést práce mimo stanici. Přesto se tomuto problému nevyhnou.

NASA vysvětlila, co se děje s lidskými kostmi po pobytu ve vesmíru:

Tým vedený inženýrem Christopherem Reidem ze společnosti Boeing začátkem letošního roku zkoumal rizikové faktory spojené s onycholýzou u astronautů. Po výzkumu 31 hlášených zranění způsobených během výcviku i vesmírných misí zjistil, že poměrně důležitou roli hraje konstrukce vybavení.

Vědci k svým poznatkům využili dva různé typy rukavic, a ačkoliv uvedli, že zranění jsou zatím nevyhnutelná, podle výsledků se u jednoho typu vyskytovalo 8,5krát větší riziko ztráty nehtů. Server ScienceAlert s odkazem na studii napsal, že většina poranění se týkala prostředníčku, což ovlivňovala i délka prstu. Také se zdálo, že problém byl pravděpodobnější u žen než u mužů.

Složitý problém k vyřešení

Reid ale nebyl jediný, kdo se snažil přijít problému na kloub, naopak vědci jej zkoumají již delší dobu. Podle serveru ScienceAlert epidemioložka Jacqueline Charvatová z již zaniklé soukromé instituce Wyle Laboratories v roce 2015 zjistila, jak rukavice působí na astronauty během prací mimo stanici. Ve studii vysvětlila, že vybavení tlačí na ruce, což může vést k bolesti, svalové únavě, odřeninám i upadnutí nehtů. „Tento druh zranění se objevuje během výcviku i misí v celé historii NASA bez ohledu na model rukavic,“ uvedla Charvatová.

Děsivé scénáře následků úmrtí ve vesmíru:

Pohled na Zemi z povrchu Měsíce
Co se stane, když člověk zemře ve vesmíru? Některé scénáře jsou až děsivé

V roce 2010 se i vědci z Letecké lékařské asociace (AsMA) zabývali 232 případy poranění rukou astronautů, přičemž zjistili, že významnou roli hrají klouby v horní části pěsti, kde setkává dlaň s prsty.

Jejich studie naznačila, že rukavice ve skafandru omezují pohyblivost těchto kloubů, což způsobuje větší tlak na prsty, a to vede ke snížení průtoku krve, poškození tkání a onycholýze.