Astronomové na snímku zachytili v Mléčné dráze zřídka pozorovanou kometární globuli. Tedy jev, který je tvarem podobný kometám, zejména kvůli prodlouženému ohonu, ve skutečnosti ale s kometami nemá nic společného. Globule CG4 na první pohled vypadá jako přízračná ruka natahující se napříč galaxií. I proto jí odborníci přezdívají Ruka boží.

Vědci z amerického výzkumného centra NOIRLab uvedli, že na snímku pořízeného zařízením Dark Energy Camera lze vidět, jak zářící červený útvar sahá k spirální galaxii známé jako ESO 257-19 (PGC 21338). Upřesnili, že galaxie je od globule vzdálená přes sto milionů světelných let.

Česko nadchla silná polární záře:

Polární záře nad jalubským mlýnem
Česko prozářila nejsilnější polární záře za dvacet let. Snímky jsou úchvatné

Pozorovaná kometární globule nese označení CG4. Jedná se o temnou mlhovinu vyplněnou hustým plynem a prachem, které obklopují horké, energetické materiály.

„CG4 má ruku připomínající prachovou hlavu o průměru 1,5 světelného roku a má dlouhý ohon, který se táhne osm světelných let,“ uvedla mluvčí NOIRLab Josie Fenskeová. Dodala, že od Země je mlhovina vzdálená 1300 světelných let a nachází se v souhvězdí Lodní zádě.

Snímky Ruky boží:

Rozměry jsou tedy ohromné, jelikož jeden světelný rok odpovídá zhruba deseti bilionům kilometrů. Navzdory velikosti je pro vědce obtížné kometární globuli zachytit na snímcích. Důvodem je její velmi slabá záře, chvosty většinou překrývá hvězdný prach.

Neznámý původ

Odborníci objevili kometární globuli CG4 v roce 1976 při prohlížení snímků pořízených britským Schmidtovým teleskopem v Austrálii. Nyní ji pozorují pomocí speciální technologie disponující filtrem, který dokáže zachytit neuvěřitelně slabou červenou záři vyzařovanou ionizovaným vodíkem přítomným v hlavě a na okrajích jevu.

Záře však vzniká pouze po zásahu energie z blízkých hvězd, které sice umožňují viditelnost globule, ale zároveň ničí její hlavu.

Kometární globuli astronomové zaznamenali již dřív:

Výzkumníci podle serveru Space dále uvedli, že kometární globule se nacházejí po celé Mléčné dráze, nejvíce jich lze najít v Gumově mlhovině, a to konkrétně až 31. Jejich prach a plyn napomáhá zrodu hvězd o velikosti Slunce. Přesto stále netuší, jak tato hvězdotvorná oblast vznikla.

Experti podle CNN zatím mají teorie o původu charakteristického tvaru globulí. První domněnkou je, že se může jednat o pozůstatek kulaté mlhoviny, kterou později narušil výbuch supernovy. Ta se zhroutila a vytvořila rychle rotující pulsar, zároveň zanechala hvězdný vítr odfukující téměř vše, co mu stojí v cestě.

V Mléčné dráze je záhadný objekt, pro který vědci nemají vysvětlení:

Umělecká ilustrace systému za předpokladu, že masivní hvězdný průvodce je černá díra. Nejjasnější hvězda v pozadí je radiový pulsar
Astronomové objevili v Mléčné dráze záhadný objekt. Nemají pro něj vysvětlení

Další hypotézou je, že hvězdný vítr a intenzivní ionizující záření z masivních hvězd svým způsobem vytvarovalo prach a plyny do tvaru komety.

Záběry z vesmíru

Astronomové nedávno ukázali i záběry Slunce, na kterých zachytili déšť, spikule i krajku. NASA také ukázala detailní snímky černé díry nacházející se v Mléčné dráze. Také zveřejnila zvuky vesmíru. Odborníci nalezli i bílého trpaslíka s kovovou skvrnou.