Intenzivní signál, pojmenovaný FRB 20220610A, se vědcům poprvé podařil zachytit 10. června 2022, kdy k Zemi doletěl ze vzdálenosti osmi miliard světelných let (jeden světelný rok je 9,46 bilionu kilometrů). Pro astronomy byl původ milisekundového rádiového záblesku záhadou, kterou chtěli vyřešit. Během 243. zasedání Americké astronomické společnosti, které proběhlo začátkem ledna v New Orleans, prezentovali svá dosavadní zjištění.

Vědci zachytili tajemný rádiový signál z dalekého vesmíru už i dříve:

Vědci již zaznamenali mnoho signálů z vesmíru.
Jako tlukot srdce. Astronomy překvapil záhadný signál ze vzdálené galaxie

Pozorování přivedla vědce k obří nebeské skvrně, o níž se původně předpokládalo, že se jedná o jednu nepravidelnou galaxii nebo skupinu tří vzájemně se ovlivňujících galaxií. Nyní experti pomocí snímků z Hubbleova vesmírného dalekohledu odhalili, že rychlý rádiový záblesk pochází ze skupiny nejméně sedmi galaxií, které jsou tak blízko sebe, že by se všechny vešly do Mléčné dráhy.

Podle vědců se zdá, že galaxie v této skupině na sebe vzájemně působí a mohou se dokonce slučovat, což možná bylo původcem rádiového signálu. „Vzájemná interakce galaxií mohla vyvolat výbuchy při formování hvězd, což mohlo souviset s pozorovaným zábleskem,“ sdělila pro CNN autorka studie, astronomka Alexa Gordonová z Northwestern University.

„Bez Hubbleova snímkování bychom nezjistili, zda FRB pochází z jedné galaxie, nebo ze vzájemně se ovlivňujícího systému,“ prohlásila Gordonová a dodala, že právě tyto podivné typy prostředí pomáhají lépe pochopit tajemství signálů.

Snímek hostitelské galaxie mimořádně silného rychlého rádiového záblesku pořízený Hubbleovým vesmírným dalekohledem.Snímek hostitelské galaxie mimořádně silného rychlého rádiového záblesku pořízený Hubbleovým vesmírným dalekohledem.Zdroj: se svolením NASA, ESA, STScI, Alexa Gordon

Spoluautorka studie Wen-faj Fongová uvedla, že objevili výjimečnou galaktickou skupinu, která je nejhustší strukturou v měřítku galaxie, jakou dosud vědci znají. Podle Gordonové se jedná o převratný objev, jelikož vědci doteď vystopovali FRB většinou u izolovaných galaxií nebo kulových hvězdokup, tedy kulovitých koncentrací hvězd pohybujících se řádově v desítkách světelných let a obsahujících statisíce až miliony hvězd.

Vědci během dvaceti let zachytili zhruba tisíc rádiových signálů z vesmíru:

Výzkum ale nadále pokračuje. „Musíme dál objevovat rychlé rádiové záblesky, a to jak v blízkém, tak vzdáleném okolí a v různých typech prostředí,“ řekla Gordonová.

Tajemství z vesmíru

Od prvního objevu rychlých rádiových záblesků zhruba před dvaceti lety jich vědci odhalili téměř tisíc, přesto stále nemají jasno v tom, co je vytváří. „Pouze zlomek z nich se podařilo detekovat do hostitelských galaxií,“ vysvětlila pro CNN spoluautorka současné studie Jü-sin Dongová a dodala, že pouze malé množství signálů pocházelo z hustého galaktického prostředí.

Zajímá vás, co je na okraji Sluneční soustavy?

Na základě simulací vědci odhadují, že v málo prozkoumané oblasti se pohybují planety o velikosti Marsu, které do Sluneční soustavy „připluly“ z cizích planetárních systémů. Ilustrační foto
Co je za Plutem? Do Sluneční soustavy mohlo připlout až pět potulných planet

Rychlý rádiový záblesk je astronomický jev, při němž se uvolní ohromné množství energie ve formě rádiového záření, která putuje vesmírem. Mnozí experti se shodují, že se na vzniku FRB pravděpodobně podílejí kompaktní objekty, jako jsou černé díry nebo pozůstatky explodovaných hvězd. Podle nejnovějších výzkumů mohou být příčinou i silně zmagnetizované hvězdy.

Další poznatky o FRB by mohly vést také k odhalení podstaty vesmíru. Signály totiž během svého putování vesmírem po miliardy let interagují s kosmickým materiálem.