Vnější část Sluneční soustavy je tak daleko, že současné dalekohledy nemohou snadno spatřit, co se tam nachází. Vědcům se tak zatím podařilo zjistit, že za oběžnou dráhou Neptunu se rozprostírá takzvaný Kuiperův pás skládající se z malých ledových skalisek, ve kterém se vyskytují trpasličí planety Pluto, Haumea a Makemake. Daleko za tímto pásem by se měl nacházet zatím hypotetický Oortův oblak, obrovské kulovité pole malých hornin obklopujících celou Sluneční soustavu, jeho skutečná velikost je však pro vědce dosud neznámá.

Vědci objevili planetu, která neměla existovat:

Vědci objevili exoplanetu, která by podle současných lidských poznatků o vesmíru neměla existovat. Ilustrační foto
Neměla by vůbec existovat. Vědci objevili obří planetu, která se vymyká chápání

Na tajemnou část vesmíru se nyní zaměřil teoretický astrofyzik Amir Siraj z Univerzity v Princetonu. Ten ve své studii zveřejněné v odborném časopisu Astrophysical Journal Letters zjistil, kolik potulných planet může být skrytých před naším zrakem. Podle jeho matematických výpočtů by na okraji Sluneční soustavy mohly existovat až tři planety o velikosti Marsu, případně až pět planet o hmotnosti Merkuru.

K ověření teze využil zhruba sto milionů počítačových simulací, na základě čehož zjistil, že Sluneční soustava by teoreticky mohla zachytit potulné planety, které mohou obíhat Slunce v průměrné vzdálenosti zhruba 1400 astronomických jednotek (AU). Možný rozsah ale stanovil mezi 600 až 3500 AU. Pro srovnání, Země je od hvězdy vzdálená jednu astronomickou jednotku, což je přibližně 150 milionů kilometrů.

Co se může nacházet na okraji Sluneční soustavy:

Ačkoliv se jedná o fascinující zjištění, experti podle serveru Universe Today dodali, že pátrání po těchto planetách bude vzhledem k ohromné vzdálenosti složité. Dosud nejvzdálenějším přímo pozorovaným objektem je planetka nazvaná FarFarOut nacházející se ve vzdálenosti asi 132 AU.

S objevováním vzdáleného vesmíru může pomoci připravovaný největší pozemní dalekohled Vera C. Rubin Observatory na hoře El Peñón v Chile. Odborníci ale upozornili, že i pro něj se bude jednat o obtížný úkol.

Potulné planety jsou záhadou

Siraj se podle serveru ScienceAlert otázkou potulných planet v Sluneční soustavě začal zabývat po jejich objevu na začátku milénia. Podle astronomů se v Mléčné dráze pohybují miliardy a možná biliony planet, které se odpoutaly od své hvězdy, opustily domovské systémy a volně putují po galaxii. Některé z nich se pak mohly uchytit u jiných hvězd.

Simulace pomáhají odhalit, jak vznikl vesmír:

Vědci se dlouho snaží zjistit, jak vznikla celá naše existence, a to nejen lidská či biologická, ale taky vesmírná. Proto nyní spouští dosud největší projekt svého druhu, který jim má pomoci získat odpovědi.
Jak vznikl vesmír? Vědcům pomáhá superpočítač, vzniká unikátní simulace

Není ale jasné, jak častý je tento jev. Vědcům se však stále lépe daří tyto osamělé objekty odhalovat a zpřesňovat odhady jejich počtu.

Astrofyzik z Princetonu nyní plánuje další výzkum. „Budoucí práce by měla zahrnovat simulace podrobněji studující zachycení a udržení potulných planet i těch vázaných na jiné hvězdy,“ napsal ve studii.