Pozoruhodné spirálové světlo, které dokonce zastínilo i polární záři, mohli začátkem března spatřit lidé v severní Evropě. „Pouhým okem jsme viděli bílé světlo, ale můj fotoaparát odhalil krásnou modrou barvu,“ sdělila serveru Space Weather Bettina Begtoftová, která jev zachytila nad Norskem.

Snímek spirálové záře nad Norskem, který pořídila Bettina Begtoftová:

„Bylo to fantastické. Úkaz byl jasně vidět i díky bezoblačné obloze,“ uvedla Begtoftová pro časopis Newsweek. Časosběrný snímek záře zveřejnil na Instagramu i nezávislý astronom Olivier Staiger.

Pozorovatelé v první moment netušili, o co se jedná, a někteří podle příspěvků na sociálních sítích spekulovali, zda by to mohla být mimozemská loď. Vysvětlení však bylo mnohem prozaičtější. Příčinou jasného světla byla raketa Falcon-9 společnosti SpaceX, kterou založil miliardář Elon Musk. Konkrétně jej způsobil vyřazený motor.

Na obloze lze pozorovat i zvláštní kruhy v oblacích:

Díra v oblacích nad Německem
NASA zachytila pozoruhodné díry v oblacích. Vzácný jev lze vidět i v Česku

Astronomové pro server LiveScience vysvětlili, že část rakety při odpojení a pádu začne ve volném prostoru rotovat, což má stejný vliv i na motorem vypouštěné výfukové plyny tvořené převážně vodou a oxidem uhličitým. Plyny ve vesmíru následně vytvoří oblak, který ozáří sluneční paprsky, čímž se stává viditelným během noční oblohy na Zemi.

„Spirála bývá viditelná kvůli zvýšené aktivitě Slunce v patřičnou dobu. Dochází k tomu neustále, ale všimneme si toho pouze při silnějším slunečním záření,“ uvedl pro Newsweek odborník na kosmické inženýrství Craig Underwood z Univerzity v Surrey.

Spirála nad Aljaškou v roce 2023.Spirála nad Aljaškou v roce 2023.Zdroj: se svolením Phys.org/Christopher Hayden

Podle vědců se jedná o dočasný a neškodný jev. To potvrdil i další pozorovatel Šang Jang, který spirálovou záři vyfotil nad Islandem. „Vypadalo to, jako by se spirála přibližovala k nám. Trvala asi pět minut, než zmizela,“ uvedl pro časopis Newsweek.

Častěji pozorovaná záře

Astronomové mají pro tento jev dokonce i název, říkají mu „spirála SpaceX“. Není to totiž poprvé, co jej spatřili. Zpravidla vzniká téměř pokaždé, když rakety letí na misi do vesmíru.

„Úkaz bývá pozorovatelný, když rakety Falcon-9 společnosti SpaceX vynáší do vesmíru malé satelity,“ uvedla pro Newsweek Valerie Rapsonová ze Státní univerzity v New Yorku. Podle serveru Space.com se tentokrát jednalo o misi Transporter 10, při které raketa nesla 53 satelitů.

Spirálová záře byla vidět i loni nad Aljaškou:

Spirálu SpaceX bylo možné pozorovat v minulosti například nad Havají, Aljaškou, Novým Zélandem nebo východní Afrikou.

Pozoruhodné nebeské úkazy

Na obloze je možné spatřit úžasné jevy i při jiných příležitostech. V únoru Spojené státy americké ozářila ohnivá koule, nad Berlínem explodoval vzácný meteorit.

Čtenáři Deník.cz mohou také zjistit, které další vesmírné úkazy letos budou pozorovatelné v Česku.

Falcon-9

Raketa Falcon 9 s přistávacím modulem Nova-C společnosti Intuitive Machines odstartovala k MěsíciRaketa Falcon 9 s přistávacím modulem Nova-C společnosti Intuitive Machines odstartovala k Měsíci.Zdroj: Profimedia

• Nosná raketa americké soukromé společnosti SpaceX.
  • Startuje na Floridě z Kennedyho vesmírného střediska, z Mysu Canaveral, nebo z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii.
  • Stala se první kosmickou raketou, u které experti zrealizovali koncept znovupoužitelnosti prvního stupně.