Údajná exoplaneta HD 26965 b, kterou astronomové poprvé zaznamenali v roce 2018, podle původních názorů vědců obíhá kolem hvězdy pojmenované 40 Eridani A vzdálené více než šestnáct světelných let od Země. Díky podobnosti s fiktivním světem ze science fiction filmů a seriálů Star Trek ji experti nazvali Vulkán. Navzdory nadšení všech příznivců hollywoodského díla však loni vědci začali mít pochybnosti, zda tam skutečně je.

NASA objevila exoplanetu, na které rok je kratší než pozemský den:

Server Space uvedl, že současný výzkum založený na přesném měření přístroje NEID agentury NASA instalovaného před několika lety v komplexu dalekohledů na vrcholu Kitt Peak v americkém státě Arizona nakonec potvrdil, že předchozí vědecké domněnky byly mylné. Podle nových údajů se pravděpodobně jednalo o takzvanou astronomickou iluzi.

Dopplerův jev

Představuje změnu frekvence a vlnové délky přijímaného oproti vysílanému vlnění, jsou-li vysílač a přijímač ve vzájemném pohybu.

Technologie využívající pro měření takzvaný Dopplerův jev zjistila, že signál údajné exoplanety byl ve skutečnosti nejspíš blikání neznámého jevu na povrchu hvězdy, které se shoduje s 42denní rotací. Tak dlouho měl podle původních předpokladů obíhat Vulkán kolem hvězdy podobné Slunci.

„Mohlo by se jednat o víření teplejších a chladnějších vrstev pod povrchem hvězdy v kombinaci se znaky hvězdného povrchu, jako jsou skvrny a jasné, aktivní oblasti,“ vysvětlila astronomka Abigail Burrowsová z Dartmouth College, která je zároveň hlavní autorkou studie publikované v odborném časopise The Astronomical Journal.

Astronomové do hvězdného systému 40 Eridani A vyslali nahrávku od tvůrce Star Treku:

Burrowsová dále uvedla, že obojí může měnit signály radiální rychlosti tělesa, tedy rychlosti ve směru linie směřující k pozorovateli.

Vědci mají radost

Příznivce značky Star Trek sice nové zprávy mohou zarmoutit, ale vědci je považují za úspěch. Ukázka detailně vyladěných měření radiálních rychlostí je pro ně příslibem přesnějšího objevování vesmíru. „V budoucnu bude možné přesněji oddělit a odlišit planetární signály od přirozeného chvění hvězd,“ uvedla Burrowsová.

Zničení Vulkánu

Když vědci před šesti lety detekovali potenciální exoplanetu Vulkán, odhadovali její hmotnost na zhruba osminásobek váhy Země. Měla však být menší než Neptun. Přesto to z ní činilo takzvanou Superzemi. Odborníci také předpokládali, že obíhá kolem mateřské hvězdy ve vzdálenosti přibližně 22 procent vzdálenosti mezi naší planetou a Sluncem.

Objevená sopečná planeta se taví zevnitř:

Nakonec tyto předpoklady nic neznamenají, jelikož Vulkán – podobně jako fiktivní planeta – přestal existovat. Ve Star Treku však domov populární postavy pana Spocka zničil padouch jménem Nero použitím umělé černé díry.

Pozoruhodné vesmírné objevy

Zatímco jedna exoplaneta ze seznamu zmizela, několik dalších astronomové v poslední době objevili. Například nalezli svět, jenž by neměl vůbec existovat.

Vědci též zaznamenali žhavý svět, který popsali jako obří vesmírné zrcadlo. Tato exoplaneta, tedy planeta neobíhající kolem Slunce, je zahalená do kovových mraků z titanu a křemičitanů, které odrážejí většinu dopadajícího světla zpět do vesmíru.

Odborníci se dále domnívají, že v naší Sluneční soustavě může být za Plutem až pět dalších potulných planet. Za Neptunem se má také ukrývat planeta podobná Zemi.