Už nejméně od roku 2015 mezi sebou meteorologové diskutovali o záhadném světelném úkazu pojmenovaném Steve (zkratka anglického odborného výrazu) připomínajícím polární záři, ačkoliv jí být nemohl z několika prostých důvodů.

Zatímco tradiční polární záře mají oválný tvar, vydrží celé hodiny a nejčastěji obsahují zelenou, modrou a červenou barvu, Steve byl purpurovo-zelená pohyblivá linie se začátkem a koncem, která vydržela nanejvýš dvacet až šedesát minut, a především se objevovala mnohem víc na jihu.

Steve vypadá jako polární záře, ale ve skutečnosti se jedná o odlišný světelný úkaz:

Dlouhé roky si proto odborníci lámali hlavu otázkou, na co přesně se dívají. Nyní tým z Kalifornské univerzity v Berkeley přišel se zjištěním, že se nejspíš jedná o elektrické pole rovnoběžné s magnetickými siločárami v nižších zeměpisných šířkách. I v tomto ohledu se tedy výrazně liší od polární záře, která se vyskytuje v magnetickém poli Země.

Vědci ve studii publikované v časopise Geophysical Research Letters dále uvedli, že dle barev znázorňujících určité chemické reakce lze určit, že elektrony mění svou energetickou hladinu lokálně v elektrickém poli, a nepadají z větší výšky níž, jako je tomu u polární záře.

Nad Zemí se objevil velmi vzácný úkaz. Je fascinující:

Červení skřítci jsou atmosférický jev, který se vyskytuje ve vysokých nadmořských výškách nad bouřkami. Snímek zachycený astronautem ESA si prohlédněte níže
Nad Zemí řádil červený skřítek. Vyfotit tak vzácný úkaz se nepoštěstí každému

Pokud se nová teorie potvrdí, bude mít zásadní vliv na současné pochopení zemské atmosféry, magnetosféry a jejich vzájemného působení. „Již několik let víme, že se zde odehrává nějaká velmi exotická fyzika, ale stále se snažíme zjistit jaká,“ řekl pro server ScienceAlert fyzik Brian Harding z Kalifornské univerzity.

Odborníci se chtějí úkazem nadále zabývat. Domnívají se, že nejlepší výsledky by získali po kontaktu s družicí, ale tento úkol je vzhledem k vzácnosti jevu obtížný. Pomoci by ale mohly zesílené polární záře, jejichž intenzivnější záření se vyznačuje podobnými barvami i chováním jako Steve. „V budoucnu budeme studovat, jak tato elektrická pole vznikla, s čím jsou spojená, a co znamená pro větší přenos energie mezi atmosférou a vesmírem,“ sdělil Harding.

Stále nepochopená polární záře

Polární záře patří mezi nejkrásnější výjevy na planetě. Podle serveru ScienceAlert vzniká, když se elektricky nabité částice slunečního větru z magnetosféry srazí s atomy kyslíku nebo dusíku v horních vrstvách zemské atmosféry.

Polární záře zachycená na Islandu.Polární záře zachycená na IslanduZdroj: Wikimedia Commons, AstroAnthony, CC-BY-4.0

Zbarvení pak závisí na nadmořské výšce a tom, zda se jedná o částice kyslíku či dusíku. Atomy kyslíku obsahují zelené až červenooranžové záření, dusík naopak modré, fialové nebo červené.

Prohlédněte si sbírku snímků polární záře, které pořídilo 25 fotografů:

Snímek s názvem „Ostrov Aurora“ Kat Lawman
Krása polární záře: 25 nezapomenutelných fotografií od autorů z celého světa

V nejvyšších oblastech dominuje kyslíková červená, pak kyslíková zelená, následně barvy emitované dusíkem. Podle studie v časopisu Journal of Geophysical Research je nejběžnější barvou zelená, následuje růžová, směs zelené a červené, čistě červená, pak žlutá a nakonec čistě modrá.

Fyzikální procesy vedoucí k různým typům polárních září se experti stále snaží pochopit.