Mezinárodní tým astronomů objevil jednu z největších a nejhmotnějších nadkup galaxií. Podle informací serveru Universe Today je takzvaná supergalaxie Einasto od Země vzdálená asi tři miliardy světelných let a její hmotnost odpovídá zhruba 26 biliardám Sluncí.

„Je natolik obrovská, že pokud světelný paprsek vychází z jednoho konce, trvá mu 360 milionů let, než dosáhne druhého konce,“ přiblížil její ohromný rozsah Shishir Sankhyayan z Univerzity v Tartu ve studii zveřejněné v odborném časopise Astrophysical Journal.

Astronomové objevili nejmasivnější supergalaxii:

Sankhyayan dále uvedl, že kolosální struktura dostala jméno po slavném estonském astrofyzikovi Jaanu Einastovi, který patří mezi průkopníky v objevování velkorozměrové struktury vesmíru.

Výzkum stovek supergalaxií

Vědci v nové studii celkově identifikovali 662 nadkup galaxií. Zkoumali jejich vlastnosti, aby lépe pochopili, jak dochází ke spojení obrovského souboru galaxií.

Astronomové zjistili, že obvyklá hmotnost supergalaxie se rovná přibližně šesti biliardám hmotnosti Slunce. Průměrná velikost je pak podle nich dvě stě milionů světelných let, tedy jsou asi dva tisíce krát větší než Mléčná dráha. „Představte si Mléčnou dráhu jako minci, která leží na fotbalovém hřišti symbolizující velikost supergalaxie,“ přirovnal rozlohy pro představu serveru ScienceAlert Sankhyayan. Expert doplnil, že hmotnost Slunce lze přirovnat ke golfovému míčku, zatímco supergalaxii k Mount Everestu.

Webbův teleskop našel planetu, která by neměla existovat:

Vesmír je plný záhad. Jednu takovou se podařilo nyní objevit díky vesmírnému dalekohledu Jamese Webba. Více se dozvíte v článku.
Webbův teleskop našel galaxii, která by neměla existovat. Má zvláštní vlastnosti

Dalším důležitým zjištěním bylo, že skupiny galaxií nacházející se uvnitř supergalaxie jsou těžší než galaxie mimo ni. Podle expertů to dokazuje, že galaxie v nadkupách rostou a vyvíjí se odlišně. Navzdory obrovské hmotnosti však mají nižší hustotu, která se musí rozprostírat napříč obrovským objemem.

Hustota přesto postačuje k tomu, aby gravitace nadkup ovlivňovala pohyb klasické hmoty (většinou je ve formě plynu rozprostřeného v prostoru mezi galaxiemi, v menší míře přímo v galaxiích) i temné hmoty (hypotetické formy, která neemituje světlo ani jiné elektromagnetické záření a není proto pozorovatelná jako běžná hmota).

Mléčná dráha je součástí supergalaxie Laniakea:

Podle serveru Space má další výzkum supergalaxií pomoci vědcům s řešením podstaty temné energie, která způsobuje zrychlování rozpínání vesmíru. Pozorování ukázala, že galaxie v nadkupách se od sebe vzdalují menší rychlostí, než je celková rychlost rozpínání vesmíru. „Nejspíš se tak děje působením gravitace nadkup, které galaxie stahují zpět,“ uvedl ve studii Sankhyayan.

Nedávné vesmírné objevy

V posledních měsících astronomové objevili víc tajů vesmíru. Koncem února našli bílého trpaslíka s kovovou skvrnou. Také zjistili, že Jupiter byl kdysi placatý. Podařilo se jim najít i nejjasnější kvasar. NASA také odhalila, jak zní vesmír. Objevili i planetu, která by neměla existovat.

Co je nadkupa galaxií (supergalaxie)

• Jedná se o seskupení kup a skupin galaxií. Mohou obsahovat tisíce až stovky tisíc jednotlivých galaxií.
  • Nadkupy se mohou vzájemně prolínat.
  • Počet pozorovaných supergalaxií experti odhadují na deset milionů.
  • Mléčná dráha je součástí Místní skupiny galaxií (obsahující přes 54 galaxií), která se prolíná například s Kupou galaxií v Panně. Tvoří tak Místní nadkupu galaxií.
  • Dosud největší pozorovanou nadkupou je Laniakea. Napříč měří 520 milionů světelných let a má hmotnost sedmnácti biliard Sluncí. Místní nadkupa galaxií je jejím výběžkem.

Supergalaxie Laniakea, jejíž součástí je Místní nadkupa galaxií. Jedná se o dosud největší supergalaxii.Supergalaxie Laniakea, jejíž součástí je Místní nadkupa galaxií. Jedná se o dosud největší supergalaxii.Zdroj: Wikimedia Commons/Andrew Z. Colvin/CC BY-SA 4.0