Několikacentimetrové těleso ve tvaru válce o hmotnosti zhruba jednoho kilogramu prorazilo střechu a obě patra domu ve městě Naples na Floridě. „Málem zasáhlo mého syna,“ napsal na sociální síti X majitel nemovitosti Alejandro Otero.

„Ozvala se ohromná rána. Když jsme to slyšeli, mysleli jsme si, že nás zasáhl meteorit,“ řekl Otero pro tamní zpravodajský portál Wink News. Muž po oslovení leteckých mechaniků také zjistil, že objekt nepocházel z letadel.

Snímky trosek, které zasáhly dům na Floridě:

S největší pravděpodobností se podle serveru Ars Technica na základě informací z Vesmírného velitelství USA mohlo jednat o odpad z Mezinárodní vesmírné stanice, respektive o jednu z devíti vybitých baterií. Úřad totiž dříve téhož dne nad Mexickým zálivem zaznamenal návrat téměř třítunové palety baterií o velikosti kuchyňské ledničky patřící Japonské vesmírné agentuře zpět na Zemi. Původně se mělo jednat o řízený návrat, ale kvůli jeho zpoždění Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) spustil předmět neřízeně.

Přesný původ předmětu se však nadále zjišťuje. „Převzali jsme trosky od majitele domu a nadále s ním spolupracujeme,“ sdělil pro Ars Technica mluvčí NASA Josh Finch. Dodal, že inženýři z Kennedyho vesmírného střediska provádějí analýzu.

Vesmírný odpad od lidí znečišťuje i jiné planety:

Server Live Science uvedl, že po zjištění původu Otero vznese u americké vlády nárok na opravu škod. Proces by však mohl být složitý, pokud se ukáže, že materiál patří Japoncům.

„Odpovědnost ponese země, která předmět vyrobila a vypustila do vesmíru,“ vysvětlila pro Ars Technica výkonná ředitelka Centra pro letecké a vesmírné právo na Mississippské univerzitě Michelle Hanlonová.

Jaká je šance, že vesmírný odpad zasáhne člověka

Na oběžné dráze Země krouží přes třicet tisíc kusů vesmírného odpadu (zhruba deset tisíc tun), který vědci dokážou monitorovat. Menší předměty však unikají jejich pozornosti. Ačkoliv se číslo zdá být vysoké, pravděpodobnost, že úlomky z vesmíru zasáhnou a zraní člověka, je velmi nízká.

BBC s odkazem na vyjádření Evropské vesmírné agentury (ESA) uvedla, že šance je jedna ku miliardě. Tedy mnohokrát nižší než třeba zásah bleskem nebo výhra v loterii, které už tak jsou minimální.

Výjimky potvrzují pravidlo

Přesto v minulosti už byly případy u lidí, kteří si tak vybrali svou životní smůlu. Server Ars Technica připomněl událost z roku 1969, kdy úlomek ze sovětské kosmické lodi zasáhl malou japonskou loď u pobřeží Sibiře a zranil pět lidí.

V Austrálii našli vesmírný odpad:

Jedním z nejznámějších případů poškození vesmírným odpadem byl pád sovětské vojenské družice Kosmos 954 s jaderným pohonem v roce 1978 na odlehlém severu Kanady. Objekty nikoho nezranily. Přesto země musela zorganizovat úklid s cílem včas zneškodnit radioaktivní části, aby se ochránilo životní prostředí. Sovětský svaz tehdy zaplatil za urovnání záležitosti tři miliony kanadských dolarů.

Ženu z amerického státu Oklahoma v roce 1997 zasáhl kousek vesmírného materiálu do ramene. Naštěstí se jednalo o letmý úder, který se obešel bez zranění.

Ženu z Oklahomy zasáhl kus vesmírného odpadu:

| Video: Youtube

V roce 2003 prorazil metr dlouhý kovový držák ze ztroskotaného raketoplánu Columbia střechu zubní ordinace v Texasu. V době nehody byla ordinace zavřená.

Před čtyřmi lety pak spadly z oběžné dráhy trosky čínské rakety Long March 5B na vesnice v africkém státě Pobřeží Slonoviny. I tato událost se obešla bez zranění či úmrtí.

Trosky z čínské rakety spadly na africké vesnice:

| Video: Youtube

Live Science uvedl, že v letech 2021 a 2022 trosky padajících raket společnosti SpaceX narazily do farmy v americkém státě Washington a dopadly i na ovčí farmu v Austrálii.

Čištění oběžné dráhy Země

Vesmírný odpad představuje problém, který se vědci a další experti snaží efektivně vyřešit. Mezi navrhovanými způsoby úklidu je například shromažďování předmětů do sítí, sběr pomocí robotických strojů nebo zachycení na popruh připevněný ke kosmickým lodím. Konkrétně ESA chystá na rok 2026 misi ClearSpace-1, v níž funkční družice zachytí nepořádek a stáhne ho do atmosféry.

Země má i vlastní čisticí mechanismus: různé plyny zpomalují vyřazené družice, které klesají do atmosféry, kde shoří. Jenže výzkum NASA nedávno zjistil, že tímto se znečišťují horní vrstvy atmosféry.

Animace průběhu mise ClearSpace-1: