Astronomové už delší dobu pozorují exoplanetu HD 189733 b vzdálenou asi 64 světelných let od Země, která se nachází v souhvězdí Lištičky. Jelikož obíhá svou mateřskou hvězdu asi třináctkrát blíž, než je Merkur ke Slunci, dosahuje teplota na povrchu až 923 stupňů Celsia. Tedy je dostatečně vysoká, aby roztavila některé horniny na magma.

Spockova planeta Vulkan byla ve skutečnosti astronomická iluze:

Aby se vědci o plynném obrovi dozvěděli víc, zaměřili na něj Vesmírný dalekohled Jamese Webba. Díky němu naměřili v atmosféře množství oxidu uhličitého, kyslíku, vody, těžkých kovů a především sirovodíku. Tento toxický a hořlavý bezbarvý plyn se na Zemi uvolňuje z organických látek či sopek a páchne jako zkažená vejce.

Odborníci v nové studii zveřejněné v odborném časopise Nature uvedli, že se jedná o vzácné zjištění, jelikož sirovodík v minulosti mimo Sluneční soustavu zpozorovali jen zřídka. Zpravidla se jednalo o stopová množství v mezihvězdném prostředí.

Pátrání po mimozemském životě

„Objev sirovodíku je odrazovým můstkem pro nalezení molekuly v jiných světech a pro lepší pochopení formování různých typů planet,“ vysvětlil pro Live Science astrofyzik Guangwei Fu z Univerzity Johnse Hopkinse v Marylandu, který byl i hlavním autorem studie. Dále sdělil, že přítomnost látky je důležitým prvkem pro stavbu složitějších molekul a taky je klíčovým prvkem pro téměř všechny formy života na Zemi.

Exoplaneta HD 189733 b oběhne svou hvězdu za dva dny:

| Video: Youtube

Podle expertů je však nepravděpodobné, že by se na exoplanetě HD 189733 b nacházel mimozemský život. Důvodem jsou pekelné teploty a extrémní povětrnostní podmínky. Vědci totiž dřív zjistili, že zde panují větry o rychlosti až 800 kilometrů za hodinu, což je asi třikrát víc než při hurikánu páté kategorie.

„Vědomí, že se sirovodík může vyskytovat na vzdálených světech mimo Sluneční soustavu může zvýšit možnost, že na podobných exoplanetách by mohla být nějaká forma života,“ uvedl Fu. Dodal, že tým proto plánuje zkoumat další plynné obry.

Plyny odhalí duha

Dalekohled Jamese Webba je podle Live Science revolučním nástrojem pro výzkum exoplanet. Moderní přístroje teleskopu dokážou odhalit různé chemické látky z celého vesmíru, včetně skleníkových plynů na měsících Sluneční soustavy nebo vody obklopující vzdálené hvězdy.

Na exoplanetě o velikosti Země trvá rok pouze několik hodin:

Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) vysvětlil, že vědci dokážou zjistit plyny pomocí určité vlnové délky nebo barvy světla hvězdy procházejícího skrz atmosféru exoplanety. Skrz duhové spektrum pak určí molekuly nacházející se v atmosféře.

Objevy exoplanet

Astronomové dříve objevili i sopečnou planetu čerpající tolik energie z gravitační síly sousedních těles, že se taví zevnitř. Dále nalezli obří svět, na kterém se může vyskytovat mimozemský život. Taky zaznamenali planetu, která by neměla existovat. Spatřili i unikátní planetu s titanovými mraky.