Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) zveřejnil snímky ve vysokém rozlišení z Webbova teleskopu, na kterých se podařilo zachytit dosud nevídané pozůstatky výbuchu supernovy Cassiopeia A (zkráceně Cas A). Vědci už letos v dubnu pořídili odlišné záběry zachycené pomocí kamery MIRI, nyní však jinou metodou pozorování mohli spatřit mnohem detailnější aspekty.

„Jedná se o nejdetailnější pohled, který máme,“ prohlásil v tiskové zprávě odborný asistent fyziky a astronomie Dan Milisavljevic z Purdueovy univerzity.

Video s detailními snímky vybuchlé hvězdy Cassiopeia A pořízené kamerou NIRCam na Webbově teleskopu:

Zdroj: Alyssa Pagan / NASA

Astronomové použili Webbovu infračervenou kameru zvanou NIRCam, aby mohli sledovat hvězdu v jiných vlnových délkách světla, než jaké použili minule. Spatřili tak dosud nevídané detaily interakce mezi rozpínajícím se obalem vesmírného tělesa při srážce s uvolněným plynem před explozí.

Vědci tak mohli poprvé nahlédnout do samotného nitra hvězdy a rekonstruovat, co se stalo. „Ze záběrů víme, že se těleso absolutně roztříštilo a zanechalo za sebou vlákna podobná drobným skleněným střepům,“ uvedl v prohlášení NASA Milisavljevic. „Konečně můžeme vyřešit detaily, jak hvězda explodovala,“ dodal.

První záběry hvězdy po explozi NASA pořídila už dříve odlišnou metodou:

Nejnovější a nejdetailnější snímek Cassiopeji A, pozůstatku výbuchu supernovy od vesmírného dalekohledu Jamese Webba
Webbův teleskop zachytil hvězdu po explozi. Vypadá jako zelené monstrum

Proces je pro lidské oko neviditelný, a proto světlo zachycené teleskopem se převádí do spektra barev viditelných pro člověka. Na nových snímcích dominují oranžové a světle růžové barevné záblesky uvnitř obalu supernovy. Barvy odpovídají plynným uzlům prvků vyvržených hvězdou, včetně kyslíku, argonu, neonu a síry. Uvnitř plynu se mísí prach a molekuly. Podle expertů se všechny tyto složky nakonec spojí a vytvoří nové hvězdy a planety.

Podívejte se, co už vyfotil Webbův teleskop:

Potomek supernovy

Zcela novým prvkem na snímku z kamery NIRCam je skvrna, které odborníci přezdívají Baby Cas A, kterou lze vidět v pravém dolním rohu. Vypadá jako potomek supernovy a nachází se 170 světelných let za Cassiopeiou A.

Ve skutečnosti se ale jedná o útvar zvaný světelné echo. V této oblasti světlo z výbuchu supernovy interagovalo s prachem, který následně zahřálo. Ten se v průběhu času ochlazoval, což nadále způsobovalo jeho záření.

Detailní snímek hvězdy Cassiopeia A. Vpravo dole lze spatřit světelné echo, takzvané Baby Cas A.Detailní snímek hvězdy Cassiopeia A. Vpravo dole lze spatřit světelné echo, takzvané Baby Cas AZdroj: D. Milisavljevic / NASA

„Objevili jsme některé naprosto nové rysy hvězdy. Je to ohromující,“ neskrýval podle CNN své nadšení ze studie vedoucí projektového týmu Dan Milisavljevic. Podle něj dosavadní objevy mohou změnit pohled na životní cyklus hvězd.

Neustále zkoumaná hvězda

Z hvězdy Cassiopeia A, která se před deseti tisíci lety stala supernovou, zbyly po explozi jen plyny a prach. Vesmírný objekt se nachází asi 8 až 11 tisíc světelných let (zhruba až 9,46 bilionu kilometrů) od Země.

Vědci objevili planetu, která by neměla existovat:

Vědci objevili exoplanetu, která by podle současných lidských poznatků o vesmíru neměla existovat. Ilustrační foto
Neměla by vůbec existovat. Vědci objevili obří planetu, která se vymyká chápání

Podle CNN světlo z výbuchu poprvé dorazilo k Zemi asi před 340 lety. Jedná se o nejmladší známý pozůstatek po supernově v naší galaxii, i proto jej vědci mnohokrát zkoumali pozemními a vesmírnými teleskopy.