Konec hvězdy ve středu Sluneční soustavy bude podle odborníků „epický“. Slunce po svém skonu vyvrhne do vesmíru materiál, který v něm bude zářit ještě dalších deset tisíc let.

Stáří Slunce je podle odborníků přibližně 4,6 miliardy let. Na základě pozorování jiných hvězd životní cyklus žhavé hvězdy přesto ani zdaleka nekončí. Ke svému konci podle předpovědí dospěje za dalších deset miliard let.

Jak skončí vesmír?
Jak jednou zanikne celý vesmír? Vědci už tuší, prostě se vypaří

Už za pět miliard let má přitom dojít k zásadnímu milníku. Slunce se podle vědců promění v červeného obra. Jádro hvězdy se zmenší, ale vnější vrstvy se rozšíří, a to až tak, že pohltí planetu Zemi.

Lidstvu zbývá miliarda let

Odborníci předpovídají, že tyto události lidstvo jako takové nezažije. Zbývá mu už „jen“ miliarda let, jas Slunce se totiž za tu dobu zvýší o desetinu. Takové množství ukončí všechen život na Zemi. Voda z oceánů se vypaří a povrch bude příliš horký na to, aby se na něm dalo žít.

Někteří odborníci si však myslí, že to nemusí znamenat konec lidstva. Všichni lidé, kteří na Zemi v tu dobu zůstanou, by se totiž mohli přesunout do nejchladnějších oblastí Sluneční soustavy.

Útočiště by podle portálu Astronomy mohli najít na Plutu a v dalších vzdálených trpasličích planetách v Kuiperově pásu. „Na konci života Slunce, ve fázi rudého obra, bude Kuiperův pás metaforickou Miami Beach,“ uvedl planetární vědec Alan Stern z Southwest Research Institute. Dodal, že v té době budou teploty na povrchu Pluta přibližně stejné, jako jsou nyní na Zemi.

Detailní záběry Slunce:

Po Slunci zbude planetární mlhovina

Co přijde po této fázi Slunce? Tým mezinárodních vědců na tuto otázku odpověděl pomocí počítačového modelování. Vytvořil datový model, který předpovídá životní cyklus různých druhů hvězd a zjišťuje více informací o jasnosti planetárních mlhovin. Výzkum publikovali v časopise Nature Astronomy.

Badatelé nakonec přišli na to, že se Slunce, stejně jako 90 procent ostatních hvězd, zmenší z červeného obra na bílého trpaslíka a promění se v planetární mlhovinu, jinak řečeno na bublinu plynu a kosmického prachu. „Když hvězda umírá, vyvrhuje do vesmíru hmotu plynu a prachu – známou jako její obálka (anglicky envelope). Tím se odhalí jádro hvězdy, kterému v této fázi života hvězdy dochází palivo, zhroutí se a nakonec zanikne,“ citoval portál Science Alert astrofyzika a jednoho z autorů studie Alberta Zijlstra z Manchesterské univerzity ve Velké Británii.

Co by se stalo, kdyby Slunce zmizelo?

Vyvržená masa pak bude podle expertů jasně zářit ještě dalších deset tisíc let. „Díky tomu je planetární mlhovina viditelná. Některé z nich lze pozorovat z extrémních vzdáleností desítek milionů světelných let,“ vylíčil vědec. Navržený model rovněž expertům ukázal, že Slunce je na spodní hranici hmotnosti hvězdy, jež dokáže viditelnou mlhovinu vytvořit.

Ilustrace prvního pozorovaného pohlcení planety hvězdou
Až přijde konec světa. Astronomové poprvé viděli, jak dopadne i Země

Fakt, že Země zanikne kvůli pohlcení Sluncem vědci předpověděli už v roce 2021. Popsali, že když hvězdě „dojde“ vodíkové palivo v jádru, začne se zvětšovat a pohlcovat blízké planety. Slunce je tak nebezpečím pro Merkur, Venuši či Zemi. Kromě samotného zániku Slunce se navíc badatelé tento rok zabývali i koncem vesmíru. Ve výzkumu z letošního června, kterým navázali na studii známého badatele Stephena Hawkinga, dospěli k závěru, že se na konci prostě vypaří, stejně jako tomu je u černých děr.