Den se s každým rokem o kousek prodlužuje. Před jednou a půl miliardou let délka dne stagnovala okolo 19 hodin. Ty nejkratší trvaly pouhých 18 hodin a 44 minut. Na planetě se tehdy zastavily všechny geologické procesy a život se vyvíjel jen minimálně.

Vědci kvůli tomu této fázi přezdívají „nudná miliarda“. Následoval ji však strmý nárůst délky dne, informuje web Science Alert.

Jak skončí vesmír?
Jak jednou zanikne celý vesmír? Vědci už tuší, prostě se vypaří

Změny způsobil Měsíc. V nudné miliardě se držel ve stále stejné vzdálenosti od Země. Pak se z oběžné dráhy vychýlil a den se začal rychle prodlužovat.

„Postupem času bral Měsíc Zemi rotační energii, což ho posunulo na vyšší oběžnou dráhu dál od planety,“ uvedli ve své studii Ross Mitchell z Čínské akademie věd a Uwe Kirscher z australské Curtin University.

Vzdalující se Měsíc zpomalil otáčení Země, následkem čehož se den začal prodlužovat až do dnešního 24hodinového cyklu. Ani ten však ještě není stabilní.

Měsíc totiž podle článku na webu Scientific American ve vzdalování od naší planety každým rokem pokračuje, konkrétně se posouvá o 3,82 centimetru. Den se tak prodlužuje o nepatrných 0,000018 sekundy ročně, postupem času toto číslo ale roste. „Když se Měsíc vychyluje, Země zpomaluje jako rotující krasobruslařka, která roztáhne ruce,“ vysvětlil geovědec Stephen Meyers.

Rotace Měsíce kolem Země:

K výzkumu badatelé využili techniku z oboru astrochronologie. Ta spojuje astronomickou teorii s geologií, což jim umožňuje rekonstruovat historii Země. Do výzkumu zakomponovali také klimatické změny, které způsobilo dění na oběžné dráze kolem Slunce. Záznamy o klimatické situaci odborníci čerpali z fosilií a starých hornin, do kterých jsou vtisknuté.

Přestupný rok

Pro jeden den lidstvo stanovilo přesný čas 24 hodin. Ovšem v realitě dokončí Země otočku kolem své osy pouze za 23 hodin a 56 minut. V kombinaci s délkou celého oběhu Slunce, který je 365 dní 5 hodin 48 minut a 45 sekund, musíme přidat jednou za čtyři roky k nejkratšímu měsíci únoru jeden den. Je to způsob, jak udržet juliánský kalendář co nejkonzistentnější.