SENÁTNÍ VOLBY
2. - 3. a 9. - 10. října 2020Ing. Karel Otava
KAREL OTAVA letos kandiduje za ČSSD do Senátu ve volebním obvodě č. 42 Kolín
Kandiduje mimo jiné proto, že doprava a zvlášť železnice nemá v Parlamentu ČR zastoupení. A to je potřeba napravit, protože boj o českou železnici nekončí. Měli by si to uvědomit především voliči z řad železničářů, ale i občanů. Je potřeba zabojovat za to, aby co nejvíce cestujících jezdilo hromadnou dopravou a aby se co nejvíce nákladní dopravy dostalo zpět na železnici. Tím by se silnice staly bezpečnějšími a životní prostředí by nebylo tolik zatěžováno exhalacemi z výfukových plynů automobilů.
Karel Otava, zkušený regionální politik, ale především železničář srdcař, začínal na dráze už v sedmdesátých letech jako výpravčí. Rodáka z krásné Českomoravské Vysočiny, zlákala nejen blízkost Prahy, ale i významný železniční uzel s velmi silným provozem, kterým Lysá nad Labem vždy byla. Od „píky“ se postupně propracoval přes přednostu stanice na Generální ředitelství ČD, Ministerstvo dopravy a Správu železnic, kde je uvolněn pro výkon funkce starosty města. Vyvrcholením bylo působení v představenstvu ČD. Vystudoval Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině.
Příští rok mu bude sedmdesát, v roce 2021 oslaví i 50 let na dráze. „Hlavní téma pro mě je dopravní obslužnost a železnice,“ říká. Jeho rukopis nese například projekt Živá nádraží, který před lety rozjížděl a o spolupráci vyjednával ve 150 městech. V této souvislosti jeho jméno padlo naposledy při otevírání opraveného nádraží v Týnci nad Sázavou letos v únoru, kde byl ve spolupráci s městem vybudován ukázkový přestupní terminál. To je to, o co se léta snaží, dávat dohromady spolupráci města a železnice, kterou si představuje nejlépe pod heslem „Nádraží je vstupní brána do města“.
Ale modernizované nádraží není jediná významná investice na železnici ve městě. Lysá nad Labem bude prvním městem v republice, které bude mít po třech letech druhou cyklověž č. 18. Většinu pomáhal prosadit, včetně těch v Polabí.
Celá léta neúnavně prosazuje budování přestupních terminálů včetně parkovišť P+R a nových železničních zastávek. Svých znalostí a schopností využil Karel Otava i při prosazení elektrizace trati z Lysé do nedalekých Milovic, které tak po třinácti letech snažení získaly přímé vlakové spojení s hlavním městem. Do jisté míry za ním jde i integrace dopravy ve Středočeském kraji a Praze, kdy byl roce 2002 jako zástupce ČD pro Středočeský kraj u zrodu Memoranda o spolupráci. Po letech snažení chybí jen okrajové části regionu. Železnice a vlaky národního dopravce ČD jsou páteří s celosíťovým efektem a mají plnou podporu výboru pro dopravu Středočeského kraje, kde je Karel Otava ve funkci místopředsedy. Po deseti letech chce ve spolupráci s městem oživit projekt „Kutnohorský oblouk“, který umožní přímé spojení centra Kutné Hory s Prahou. Dlouhodobým cílem je „Všejanská spojka“, která propojí trať z Milovic na trať z Nymburka do Mladé Boleslavi a napojí významné průmyslové město na hlavní tratě a na pražskou příměstskou dopravu. Myšlenku starou 100 let se mu podařilo oživit v roce 1996. Po neuvěřitelných 24 letech snažení a 13 pracných studiích se začíná projektovat. Všechno trvá dlouho a to je potřeba změnit. Nedoceněnou dopravní tepnou je Labe, kde je potřeba dobudovat síť přístavišť a cyklostezku a tím oživit cestovní ruch. Polabí, „Zlatý pruh země české“ a jeho úrodnou půdu, to nejcennější co máme, je potřeba ochránit pro příští generace.
Do Senátu se těší: „Já bych jim to tam provětral,“ říká s úsměvem.
https://www.cssd.cz/nasi-lide/ing-karel-otava/
Zadavatel, zpracovatel: ČSSD