Předchozí
1 z 9
Další

Podpis koaliční smlouvy v Brně.Podpis koaliční smlouvy v Brně v roce 2018.Zdroj: Deník / Attila Racek

Brněnský deník Rovnost vám nyní přináší přehled splněných a nesplněných slibů v oblastech dopravy a územního plánování, k nimž se brněnští radní zavázali při podpisu koaliční smlouvy v roce 2018. Zmapovali jsme pro vás, co se povedlo, a co naopak ne. Vybrali jsme pro vás TOP 7 případů.

SPLNĚNO

Tramvaj Plotní a na kampus

Otevření zrekonstruované ulice Plotní a nové tramvajové tratěOtevření zrekonstruované ulice Plotní a nové tramvajové tratě.Zdroj: Deník/Jiří Sláma

Koalice slíbila, že bude pokračovat v projektu tramvaj Plotní a zároveň rozjede stavbu tramvajové trati na kampus. Plotní je v provozu od konce června minulého roku, na tramvajové trati na kampus začali stavaři pracovat v říjnu 2019. A první cestující by měla přivítat ještě letos. "K univerzitnímu kampusu v Bohunicích se nyní dostanou bez přestupu za patnáct minut. Na trase přibudou dvě nové zastávky. Podzemní zastávka nese název Západní brána a konečná zastávka se jmenuje Nemocnice Bohunice. V úseku budou jezdit obousměrné tramvaje typu KT8 a po postupných dodávkách i nové obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 34," řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Stavba nové tramvajové trati do univerzitního kampusu v brněnských Bohunicích vstupuje do ověřovacího provozu.
VIDEO: Šalinou do kampusu v Brně: projeďte se nejdelším tramvajovým tunelem

SPLNĚNO ČÁSTEČNĚ

Velký městský okruh

Záběry z dronu ukazují z výšky stavbu velkého městského okruhu Žabovřeská.Záběry z dronu ukazují z výšky stavbu velkého městského okruhu Žabovřeská.Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

Stavba velkého městského okruhu, který má značně ulevit dopravně vyčerpanému Brnu, pokračuje. Stavaři začali v předchozích čtyřech letech pracovat na úseku Tomkovo náměstí a významně pokročili v obou etapách úseku Žabovřeská. Letošní podzim má pak začít práce na dalším úseku v Bauerově ulici a za čtyři roky Ostravská radiála. To je ovšem vše, co se za volební obodbí povedlo, přičemž ani tentokrát vše zdaleka neplynulo hladce. Do stavby například vstoupil antimonopolní úřad. Nedílnou součástí byly takové majetkové spory. A brněnské silnice v dopravní špičce vypadají stále stejně.

Tramvajový tunel bude první stavbou dokončenou v rámci projektu.
VIDEO: Novinky na VMO Žabovřeská v Brně: víme, kdy tudy projedou auta a šaliny

SPLNĚNO ČÁSTEČNĚ

Park and ride

Parkoviště typu park and ride v brněnské Líšni je využívané zatím jen minimálně.Parkoviště typu park and ride v brněnské Líšni je využívané zatím jen minimálně.Zdroj: Deník/Michal Hrabal

Koalice se zavázala zlepšit situaci s nedostatkem parkovacích míst s důrazem na budování parkovišť typu Park and Ride. Ta fungují na principu parkování poblíž zastávek městské hromadné dopravy tak, aby motoristé svými vozy nezahlcovali centrum města.

Za poslední čtyři roky vzniklo parkoviště tohoto druhu například v Líšni, kde jej využívá minimum řidičů, nebo v parkovacím domě v Polní ulici. Na situaci s parkovacími místy v centru města to však výrazně znát není. „Jsem studentka, parkování mi tudíž dost komplikují modré zóny. Alternativy bohužel nejsou a například minulý týden jsem dvě hodiny jezdila Brnem v marné snaze auto kdekoli zaparkovat. Ruply mi nervy a musela jsem jej nechat na okraji města. Parkování v Brně je martýrium ale i bez modrých zón. Přemýšlím, že auto prodám,“ okomentovala situaci s parkováním Zuzana Fialová.

Nové parkoviště Park and Ride u Zetoru v brněnské Líšni.
Nové Park and Ride: největší v Brně, dvacka za půl dne. Další plánují u kampusu

Další parkoviště typu Park and Ride měla vzniknout například v Šumavské, Jemelkově, Akademické nebo Okružní ulici. Zatím ovšem nevznikla.

SPLNĚNO ČÁSTEČNĚ

Jižní čtvrť

Vizualizace plánované nové brněnské čtvrti Trnitá.Vizualizace plánované nové brněnské čtvrti Trnitá.Zdroj: KAM Brno

Vzhledem k plánovanému přesunu hlavního nádraží směrem na jih koalice přislíbila rozvoj jižní čísti města. V koaliční smlouvě takzavnou jižní čtvrť označila za klíčovou."Rozvoj jižní části města mezi historickým centrem a novým nádražím pokládáme za zcela klíčový pro celé Brno. Chceme tu vybudovat novou, snadno dostupnou čtvrť s bydlením v zeleni a pestrou nabídkou služeb," píše se přesně v programovém prohlášení.

Projekt natažení centra města směrem na jih již začal. Povedlo se najít investory a na území ohraničeném Opuštěnou, Trnitou a Uhelnou ulicí má vyrůst trojice městských bloků s bulvárem. Alespoň podle vizualizací.

Připravovaná výstavba v lokalitě Opuštěná-Trnitá v budoucím Jižním centru v Brně.
Jižní centrum: místo džungle bulvár. Brno získá novou čtvrť

Nicméně kromě vizualizací a plánu, jak by čtvrť měla někdy v budoucnu vypadat, se výstavba neposunula.

SPLNĚNO ČÁSTEČNĚ

Síť cyklostezek

Nový podjezd na cyklostezce se slavnostně otevře ve čtvrtek.Nový podjezd na cyklostezce u Hladíkovy ulice.Zdroj: Deník/Barbora Vozková

Budeme pokračovat v budování funkční sítě cyklistické infrastruktury, zejména uvnitř města, uvádí jeden z bodů koaliční smlouvy. Na první pohled by se mohlo zdát, že radní slib splnili. Ostatně v Brně se nachází přes 140 kilometrů cykloopatření.

Ovšem délka samotných cyklostezek se pohybuje v řádech jednotek kilometrů. Nové pruhy během vlády současné koalice vznikly například na Zábrdovickém mostu. Cyklostezka pak v Chrlicích na okraji katastru města. Širší centrum však zůstává pro milovníky kol problematické. „Zlepšení bylo pouze minimální. Radnice zvládla realizovat deset let starý projekt cyklopruhů v Lidické ulici, ale že by v širším centru města vznikla nějaká zmíněníhodná cyklostezka, to bohužel ne,“ uvedl mluvčí spolku Brno na kole Michal Šindelář.

Po novém cyklopruhu v brněnské Lidické ulici se Brňané prohání po dlouhých deseti letech.
Nový cyklopruh v Lidické v Brně: po deseti letech a nesouhlasu policie

Radní pro dopravu Robert Kerndl však s kritikou nesouhlasí. Dle něj toho koalice pro cyklisty udělala mnoho. „S tvrzením, že cykloopatření vznikala pouze mimo širší centrum Brna, nemohu souhlasit. Opatření vznikala například v ulici Tvrdého, Gorkého, Lidická, Botanická. V širším centru pak vznikala opatření zejména v Králově Poli, Komíně, Žabovřeskách,“ uvedl Kerndl.

NESPLNĚNO

Nový územní plán

Předvolební reportáž Brněnského deníku Rovnost z Brna se zaměřila na problém územního plánu.Zdroj: Magistrát města Brna

Pravděpodobně největší blamáž současné koalice. Vedení města v koaliční smlouvě slibuje, že do konce volebního období schválí nový územní plán. Dosavadní totiž nestačí potřebám města, které bez nového plánu není možné řádně rozvíjet. Návrh nového územního plánu Kancelář městského architekta předložila letos. Okamžitě se na něj sesypala kritika ze všech směrů, přičemž návrh vložil klín i dovnitř koalice.

Kritikům následně dalo za pravdu zastupitelstvo, které nový územní plán v červnu vrátilo k přepracování. „S územním plánem jsme objížděli městské části, dělali jsme kulaté stoly. Komunikace byla nadstandardní. Těsně před schvalováním kolegové ale chtěli další právní posudky na posouzení správnosti. Převážila ovšem obava, že teď se územní plán v této podobě schvalovat nemá a že je potřeba jej dopracovat, přičemž pokyny pro dopracování jsou velice obecné. My se plán dle nich pokusíme dopracovat,“ sdělil radní pro územní plánování Filip Chvátal.

Předvolební reportáž Brněnského deníku Rovnost z Brna se zaměřila na problém územního plánu.
Předvolební reportáž z Brna: politiky rozděluje neschválený územní plán

Základním problémem nábrhu dle hlavních kritiků bylo, že nový územní plán servíruje Brno na zlatém podnose developerům. „Plán obsahuje mnoho dobrého, ale podle něj se bude stavět na úkor obyvatel. Budou nedostatečně chráněné plochy zeleně. Může dojít k nárůstu obyvatelstva a nikde to není zohledněno. Takže ten velký sen může skončit takzvanou globální kaší," uvedl například líšeňský starosta Břetislav Štefan.

NESPLNĚNO

Poldr v Chrlicích

Vodu z Leštinského potoka zadržuje rozsáhlý poldr, který ji rozlévá na louku nad obcí.Poldr. Ilustrační foto.Zdroj: Deník/Milan Krčmář

Vedení Brna mělo v plánu v tomto volebním období vybudovat v Chrlicích suchý poldr, který by v případě nouze ochránil město před povodněmi. Poldr nevznikl. „Aktuální situace je taková, že Brno projektuje a staví protipovodňová opatření po etapách. V tomto volebním obdobím se totiž výrazně posunulo budování a projektování protipovodňových opatření. Suchý poldr má navazovat na tato opatření a počítáme s ním. Jeho rozsah upřesní nový protipovodňový model. Podařilo se tedy zasadit o to, aby suchý poldr byl v budoucnu vybudován,“ vysvětlil náměstek primátorky Petr Hladík.

Ilustrační foto.
Bahno a komáři za domy? Brno má ochránit před velkou vodou polder v Chrlicích

A co na to primátorka Markéta Vaňková?

Markéta Vaňková, primátorka města Brna.Markéta Vaňková, primátorka města Brna.Zdroj: Deník/Terezie Sekáčová"Ve všech klíčových oblastech se nám podařilo město rozvíjet. Staví se dva úseky velkého městského okruhu, tramvaj jezdí po Plotní a brzy pojede také tunelem do kampusu, zrekonstruovali jsme několik městských tříd, vrcholí práce na Mendlově náměstí. Zjednodušili jsme a rozšiřujeme rezidentní parkování. Zlepšily se podmínky pro cyklodopravu. Dopravní podnik masivně modernizuje vozový park i své služby. Zahájili jsme proces založení šesti bytových družstev, která budou stavět za podpory města. V Brně je několik nových parků. Na poliklinice Zahradníkova vzniklo centrum paliativní péče, ve výstavbě je dětský hospic Dům pro Julii. Podařilo se kompletně připravit projekty multifunkční haly a Janáčkova kulturního centra.

Lépe mohla dopadnout příprava nového územního plánu města Brna. Odvedlo se na něm spousta práce a mnoho věcí je nastavených správně: Má umožnit, aby bylo Brno městem krátkých vzdáleností, otevře cestu k revitalizaci brownfieldů, kde se dá stavět bydlení, definuje devět prioritních rozvojových lokalit a vytváří územní rezervu pro nové trasy městské hromadné dopravy. Nebylo vyřešeno, jak se bude postupovat u pozemků bezúplatně získaných od státu, kde se mění jejich využití, což znamená riziko finančních sankcí vůči městu, nebyl vyhodnocen vliv nové zástavby v již zastavěných oblastech na území včetně technické infrastruktury a došlo ke změně některých stavebních ploch na nestavební bez řádného zdůvodnění."

Kompletní informace o volbách v Brně najdete ZDE.