Potíže s usínáním zažila většina populace.V případě, že se opakují, sahají mnozí z nás po osvědčeném receptu – pár piv nebo něco ostřejšího navečer a spánek se dostaví mnohemr ychleji. Lékaři ale alkohol jako řešení problému s nespavostí rozhodně nedoporučují.A to nejen kvůli jeho neblahému vlivu na lidský organismus.

Nespavost patří mezi nejčastější spánkové poruchy. Málokdo z nás si totiž může pospat opravdu ve chvíli, kdy se mu skutečně chce. Současný životní styl nedovolí většině lidí řídit svůj odpočinek jen biologickými hodinami. A tak moderní doba přináší novou skupinu nemocí – poruchy rytmického spánku a bdění. Jejími důsledky pak může být nespavost nebo naopak – nadměrná únava a touha po spánku přes den. Nespavost se projevuje problémy s usnutím, častým nočním probouzením a brzkým ranním probuzením s neschopností znovu usnout. Chronický nedostatek spánku je pak spojen s mnoha nežádoucími zdravotními riziky.

Podle některých studií mají lidé, kteří nedobrovolně spí méně než pět hodin denně, až třikrát vyšší pravděpodobnost onemocnění srdeční příhodou. Potřeba spánku je u každého jiná. Většina dospělých lidí potřebuje spát 7 – 8 hodin denně. Někteří lidé mohouspát jen pět hodin denně a cítit se dobře a odpočatí. Proto se za kritérium nespavosti nepokládá délka spánku, ale nepříznivé denní následky probdělých nocí – únava, špatná výkonnost nebo časté změny nálad.

Lidé by také měli mít od svého spánku realistická očekávání. „K lékaři někdy přicházejí pacienti, kteří chodí spát v deset hodin a jsou překvapeni, že se probouzí již po páté hodině ranní,“ říká Tomáš Procházka, vedoucí lékař Spánkové laboratoře v Nemocnici Na Homolce. Problémy s usínáním a nočním probouzením, po kterém se komplikovaně usíná, řeší řada lidí skleničkami alkoholu před spaním. Usínání se po pár pivech nebo vínech může jevit jako snazší. „Alkohol sice působí jako dobré sedativum, to znamená, že urychluje usnutí, říká doktor Tomáš Procházka. „Je ale rychle metabolizován a pokles jeho hladiny v druhé polovině noci vede k přerušovanému, nekvalitnímu a málo hlubokému spánku.“ Dodává, že na nedobrém spánku má svůj podíl i případná bolest hlavy, žaludeční problémy a plný močový měchýř. „Jako řešení nespavosti tedy nelze alkohol v žádném případě doporučit,“ uzavírá lékař.

Relaxujte bez piva

Pokud chcete lépe spát, vynechejte před usnutím s alkoholem také kávu, čaj, další nápoje s kofeinem a cigarety. Do postele ulehněte až ve chvíli, kdy jste opravdu ospalí. Dejte si dvacet minut – pokud do té doby neusnete, jděte si sednout do místnosti s tlumeným osvětlením a zkuste relaxovat. Pokud možno jinak, než sledováním televize.

Znovu usnout se pokuste, až zas budete ospalí. Únavu po probdělých nocích nezahánějte spánkem přes den. Ráno vstávejte ve stejnou hodinu (i o víkendu). A myslete také na to, že ložnice by měla být zařízena příjemně – odborníci doporučují, aby v ní bylo co nejvíce ticho, v noci tma, nízká teplota (16 – 20 stupňů) a hlavně – žádné hodiny. Pokud se váš spánek nelepší, dříve než prášky na spaní zkuste další metody odborníků ze spánkových laboratoří – například relaxaci nebo využití psychoterapeutických postupů.