Výzkum proběhl koncem října, kdy teploty již pravidelně klesají pod sedm stupňů Celsia. Právě při této teplotě totiž letní pneumatiky ztrácejí optimální jízdní vlastnosti.
Kontrolou prošlo přes tisíc náhodně vybraných aut. Zimní pneumatiky použilo pouhých 17 procent řidičů. Tři procenta používají univerzální obutí. „Čeští řidiči bohužel jednají až tehdy, když v televizi vidí tragickou nehodu, v níž hlavní roli hrála vozovka pokrytá sněhem či ledem.
Rozdíl v brzdné dráze letní a zimní pneumatiky na mokré vozovce při teplotě pod sedm stupňů však může rozhodovat o životě a smrti,“ vysvětluje Richard Sobecký z Goodyearu.
„Někteří řidiči v říjnu nepřezouvají prý proto, že se občas ještě vyskytnou teploty blížící se 20 °C. Myslí si, že by si mohli zimní pneumatiky rychle znehodnotit. Pár teplých dnů je ale nepoškodí,“ doplňuje Srbecký.
Průzkum se zaměřil i na hloubku dezénu. Od 1. listopadu totiž začala platit příkazová dopravní značka „Zimní výbava“. Ta stanovuje, že řidič smí pokračovat v jízdě pouze se zimními pneumatikami s hloubkou dezénových drážek alespoň čtyři milimetry, a to s konečnou platností i na úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Jihlavou, klesne-li teplota pod 5 °C. Tyto pneumatiky mělo pouze necelých 13 procent ze všech kontrolovaných vozů.
„Od hranice hloubky dezénu čtyři milimetry výrazně klesá záběr pneumatiky, její brzdná dráha a objem vody, který je schopna odvést, v porovnání s pneumatikou, která má hloubku dezénu větší,“ dodává Richard Srbecký.
Zimní pneumatiky sice používá asi sedmdesát procent řidičů, jen zlomek z nich je ale namontuje na auto včas.