Ve Stuttgartu před 120 lety spatřilo světlo světa první čtyřkolové motorové přibližovadlo, potomek pánů Gottlieba Daimlera a Carla Benze.
Že startovní čára světového automobilového průmyslu leží právě v hlavním městě jihoněmecké spolkové země Bádensko- Württembersko, není žádný div. Vždyť v šestém největším městě našich západních sousedů s bezmála šesti stovkami tisíc obyvatel mají sídlo skoro všechny high-tech značky s nápisem Made in Germany: Daimler, Porsche, Maybach, Bosch, Hewlett-Packard či IBM.
Největší chlouba
Snad největší pýchou se ale ve Stuttgartu dmou, když se začne mluvit o mercedesech. Vůz s trojcípou hvězdou ve znaku se narodil v nedalekém Bad Canstattu a dnes se prodává ve více než 130 zemích.
Právě proto jsou na svoje dítě Němci tak hrdí. Důkazem je i příbytek, který mu ve Stuttgartu postavili. Domovdůchodců s názvem Mercedes- -Benz Museum. Architektonický klenot otevřel kasu poprvé 19. května loňského roku. Za tu dobu vidělo 160 historických vozidel (80 osobních, 40 užitkových a dalších 40 závodních nebo rekordních) a více než 1500 dalších exponátů na 16,5 tisíce výstavních metrech přes milion lidí.
Návštěvníci muzea projdou ve zhruba dvou hodinách stodvacetiletou historií vývoje automobilu. Výtahem překonají výšku čtyřicet metrů do nejvyššího patra budovy, a absolvují tak časový skok do roku 1885, rok před vznik prvního motorového dopravního prostředku.
Odtud pak dvěma možnými spirálovými cestami, které zaznamenávají genetický vývoj mercedesů, projdou devíti podlažími až do současnosti.
První spirála točící se ve směru hodinových ručiček provází sedmidómys ukázkou legend značky podle chronologického působení na silnicích. Od průkopníků, přes vznik značky a dobu dieselu, až po poválečné tvarové kreace.
Široký záběr
Druhá, protisměrná šroubovice dělí sbírky muzea do pěti tématických kolekcí, které nastiňují široký záběr „meďourů“ za celou dobu existence. Potkáte autobus, požární vůz ne nepodobný tomu z filmů Charlieho Chaplina až po rudé SL Lady Diany či pancéřové vozítko papeže Jana Pavla II.
Mezi oběma sestupnými cestami se dá kdykoliv pendlovat. Společné mají jedno – obě končí v levotočivé zatáčce, neboli síni slávy s názvem Silver arrows, stříbrné šípy.Tam se potkává závodní minulost značky s absolutní přítomností v podobě strojů, které brázdily soutěžní ovály a sbíraly vavříny v motoristických podnicích.Odmonopostu Juana Manuela Fangia po „ef jedničku“ Mikki Häkkinena.
A ten, kdo se ve značce zhlédne, nemusí truchlit. Hned vedle budovy muzea je velká prodejna těch nejmodernějších typů mercedesů. Pokud budete mít v kapse víc než jen osm eur na vstupné, nějakého „medvídka“ si budete moct odvézt.