Už za dva týdny může na účet dopravního podniku putovat 900 milionů korun. Rada hlavního města v úterý doporučila tuto částku zastupitelům ke schválení. Více čtěte: Radní v Praze schválili 900 milionů pro dopravní podnik

Peníze by výrazně pomohly v kritické finanční situaci společnosti. Hrozbu stávky však tento příslib určitě neodvrátí. Odboráři dopravního podniku (DP) mají hned sedm požadavků, které mají být splněny do středeční půlnoci.

Po půl hodině odešli

Zlomové mělo být už jednání krizového štábu a šéfů odborů, které začalo v pravé poledne. Jenže odboráři se po půlhodině zvedli a odešli. jako důvod uvedli, že zástupci magistrátního krizového štábu nepřinesli odpověď na všech sedm požadavků.

Město potažmo dopravní podnik by měl například ustoupit od dalšího propouštění zaměstnanců DP či zastavit všechny kroky směřující k outsourcingům částí společnosti.

Sedm požadavků odborářů pražského dopravního podniku vůči vedení Prahy

# Primátor předloží plán dofinancování Prokazatelné ztráty roku 2009 včetně návrhu financování dopravního podniku v příštích letech tak, aby nebylo nutno čerpat kontokorent zvyšující náklady na financování provozu podniku.
# DPP ukončí činnost společnosti BNV Consulting, která má na starosti organizační audity a outsourcing, tedy vyvedení některých činností mimo podnik.
# DPP ukončí spolupráci s Radkem Novotným, ředitelem projektu transformace v DPP.
# DPP ukončí všechny projekty směřující k outsourcingu, privatizaci nebo prodeji, které mají pro chod DPP strategický a zásadní význam.
# Zastavení všech projektů směřujících k outsourcingu a jejich nové prověření, protože uvažovaná desetiprocentní úspora nákladů pro DPP je nereálná.
# Ukončení snižování počtu pracovních míst z důvodu nedodržení slibů primátora, který zněl: Úspory vyplývající z transformace DPP budou využity pro zlepšení poskytované služby cestujícím.
# Nastavení standardu kvality při přepravě cestujících pro všechny dopravce na území hlavního města Prahy provozující MHD.

Splnění těchto bodů doručit písemnou formou do 11. listopadu 2009 do 24:00 všem členům stávkového výboru.

Zdroj: Odborové organizace DPP

Generální ředitel DP Martin Dvořák a pražský radní pro dopravu Radovan Štajner (ODS) se však chtěli s odboráři chtěli bavit jen o těch bodech, které byly detailně připraveny. Na ostatní měli podle výzvy čas do středeční půlnoci.

Chtěli jsme jednat

„Ze zmíněných sedmi požadavků byly body jedna a sedm detailně připraveny. Poté bychom představili odborářům audit hospodaření DP za první pololetí tohoto roku. Byli jsme připraveni diskutovat o bodech čtyři a pět, chtěli jsme se zabývat i plánovaným propouštěním," řekl po odchodu odborových šéfů Dvořák.

900 milionů na platy a faktury

Už v úterý proto radní stáhli z jednání bod, který se přímo týkal přesunu části povinností DP na jinou společnost. Přesně se jednalo o údržbu vozů metra 81-71M. „Bereme to jako vstřícný krok směrem k odborářům. Ale na druhou stranu to neznamená, že tento bod neschválíme později, nejedná se o nic kontroverzního,“ sdělil radní pro dopravu Štajner.

Zmíněných 900 milionů korun vezme město z přebytku hospodaření za rok 2008. „V podstatě se jedná o rezervu města pro letošní rok,“ doplnil Šteiner.

„Peníze budou využity na priority DP. To znamená hlavně mzdy zaměstnanců. Ale třeba i na uhrazení části nezaplacených faktur Škody Transportation,“ navázal generální ředitel DP Martin Dvořák.

Podpořte nás, volají odboráři

Odborové organizace DP vydaly výzvu, ve které vyzývají ostatní dopravce, aby je podpořily a nestaly se stávkokazy. „Obracíme se na vás s žádostí, abyste nevyhověli případné žádosti představitelů hlavního města Prahy o výpomoc s autobusy na zajištění náhrady za stávkující zaměstnance DP,“ píše se ve výzvě.

Faktem je, že město prostřednictvím Ropidu některé společnosti oslovilo. V úterý to potvrdil ředitel DP Dvořák. „Máme samozřejmě připravené i krizové scénáře, ale dokud nebudeme znát podobu stávky, nemá cenu je zveřejňovat. Stále věřím, že stávka nebude,“ sdělil.

Kolapsu zabránit nepůjde

Ve Středočeském kraji už hejtmanův náměstek Robin Povšík (ČSSD) dopravce vyzval, aby s pražskými odboráři spolupracovali a jejich případnou stávku podpořili tím, že v Praze náhradní dopravu nezajistí.

I v opačném případě by to však bylo téměř nemožné. Jen těžko by bylo možné nahradit autobusy, natož pak tramvaje a metro. Ani podpora Českých drah a posílení některých spojů by kolapsu nezabránilo.

Ve středu by se mělo o případné stávce rozhodnout. „Primátor a krizový štáb tak mají čas do půlnoční středy, aby splnily požadavky stanovené stávkovým výborem. Bude-li dnešní jednání neúspěšné, lze očekávat jasný a razantní postup z naší strany,“ uzavřel Jiří Obitko, šéf jednoho z odborů (DP).